Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/88862
Author(s): João Lima
Catarina Augusto
Joana Gaspar
Teresa RS Brandão
Rocha, Ada
Title: O acúçar que comes quando bebes: Impacto de uma estratégia de conscencialização
Issue Date: 2016
Abstract: Introduction: Obesity is one of the most serious health problems worldwide. Finding solutions to the designated epidemic of the twenty-first century persists, and the relationship between the consumption of sweetened beverages and body weight became a relevant issue. Objectives: To evaluate the impact of an awareness strategy about the content of simple sugars present on a range of drinks available in the cafeteria.Methodology: The sales of a range of beverages were analyzed, before and after intervention. The intervention was based on the exposure of a framework with drinks and the representation of the amount of simple sugars, in sugar, under the motto: "The sugar that you eat when you drink". An analysis of proportion of sales, with a confidence interval of 95% was performed.Results: After statistical analysis of the ratios was observed a statiscally significant reduction in the number of units sold of soft drinks, coca-cola and carbonated drinks. In addition, there was an increase in the number of units sold, with statistical significance, of fruit nectars, tea/infusions and chocolate milk.Conclusions: The intervention in the cafeteria of the Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra was successful with an effective reduction in sales of sweetened beverages.
Description: Introdução: A obesidade é um dos problemas de saúde mais graves, a nível mundial. A procura de soluções para a designada epidemia do século XXI continua, sendo que a relação entre o consumo de bebidas açucaradas e o peso corporal tornou-se uma questão pertinente.Objetivos: Avaliar o impacto de uma estratégia de consciencialização sobre o teor de açúcares simples, presentes num conjunto de bebidas disponibilizadas na cafetaria de um estabelecimento de ensino.Metodologia: Foram analisadas as vendas de um conjunto de bebidas antes e após a intervenção. A intervenção baseou-se na afixação de um expositor com as bebidas e a representação da quantidade de açúcares simples, em açúcar, sob o mote: "O açúcar que comes quando bebes". Procedeu-se a uma análise das proporções das vendas, com um intervalo de confiança a 95%.Resultados: Após a análise estatística dos rácios foi observada uma redução estatisticamente significativa no número de unidades vendidas, após a intervenção, de refrigerantes do tipo cola e das bebidas gaseificadas. Além disso, houve um aumento no número de unidades vendidas, com significância estatística, de néctares de frutas, chás/infusões e leite de chocolate.Conclusões: A intervenção na cafetaria da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra foi bem sucedida tendo-se verificado uma redução efetiva das vendas de bebidas açucaradas.
Subject: Ciências da Saúde, Ciências da saúde
Health sciences, Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/88862
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FCNAUP - Artigo em Revista Científica Nacional

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