Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/83604
Author(s): Martins, Maria Felisbela
Title: Geografia, educação geográfica e suas representações por professores em formação
Issue Date: 2015
Abstract: The major goal of geographical education today is to prepare young people for life in a constantly changing world, in other words, prepare them to the future. Through Geography, we can educate for citizenship, for sustainability, and for a technological world, educate for the spiritual, moral, social and cultural dimensions and also for a globalized world. Teachers must to develop geographical thinking in students through their teaching activity and help them to develop their reasoning and conceptions with regard to space. The Masters History and Geography teaching course aims to prepare students teachers to be active participants in the design and management of the applied curriculum, so that they can understand and work with different curriculum conceptions, always maximizing the educational potential of Geography. Students can therefore expect not only didactical preparation for managing the current curriculum design, but also a conceptual framework and procedural tools that enable future teachers to cope with the work related to teaching, using their know-how and skills. Our research wants understand the students representations of Geography, Geography Education, and understand their conceptions on how Geography should be taught. In spite these students are concern with the validity of scientific training offered in the minor in Geography or in the minor of History, want to deep their dual training from scientific and didactical point of view. Concerning their thoughts about how should be Geography be taught, all think that is necessary highlight the link the students reality and day life and the role of the teachers and their teacher methods. For them Geography is a global and encompassing science, studies the Earth and the physical and human phenomena that occur, as well as, their interrelation. Is the science of territory.
Description: Hoje, a principal meta da educação geográfica é a de preparar os jovens para a vida num mundo em constante mudança, noutras palavras, prepará-los para o futuro. Através da Geografia, podemos educar para a cidadania, para a sustentabilidade, para um mundo tecnológico, para as dimensões espirituais, morais, sociais e culturais e também para um mundo globalizado. Os professores, através da sua atividade de ensino, ampliar o pensamento geográfico e ajudar os alunos a desenvolver o seu raciocínio e as suas concepções em relação ao espaço.O Mestrado em Ensino de História e Geografia tem o objetivo de preparar os futuros professores a serem participantes ativos na concepção, gestão e aplicação do currículo, para que possam compreender e trabalhar com diferentes concepções curriculares, sempre maximizando o potencial educativo da Geografia. Desenvolvem uma preparação didática para a gestão do desenho curricular, um quadro conceptual e instrumentos processuais que permitem lidar com o trabalho relacionado com o ensino, utilizando o seu saber e saber- fazer desenvolvendo competências.Nesta pesquisa queremos compreender as representações dos estudantes - professores sobre o que para eles é a Geografia, a Educação Geografia, e entender as suas concepções sobre como a Geografia deve ser ensinada. Apesar destes estudantes estarem preocupados com a validade da formação científica oferecida no minor em Geografia ou no minor de História, querem profundar a sua dupla formação do ponto vista científico e didático. Sobre os suas concepções como deve ser a Geografia ensinada, todos destacam a necessária ligação do aluno à realidade e ao dia de vida. É também importante o papel dos professores e os seus métodos de ensino, já que para eles, a Geografia é uma ciência global e abrangente que estuda a Terra e os fenómenos físicos e humanos que nela ocorrem, bem como as suas inter-relações. É a ciência do território.
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/83604
Source: The overarching issues of the european space : spatial planning and multiple paths to sustainable and inclusive development = Grandes problemáticas do espaço europeu : ordenamento territorial e múltiplos caminhos para um desenvolvimento sustentável e inclusivo
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
129021.pdf160.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons