Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/6725
Author(s): Licinia Balkeståhl
Ana Monteiro
Joaquim Góis
Roger Taesler
Title: Os efeitos da intensificação dos processos de urbanização no balanço energético local: estudo de caso no Pólo da Asprela
Issue Date: 2008
Abstract: Face to the substantive change happened in the last decades, in the area of the parish of Paranhos (Porto) namely, in what it respects to the type and density of occupation of the soil, above all after the enlargement of the Pole 2 of the University of Porto with the construction of the new buildings of several universities, we intended to evaluate the impacts generated in the thermal balance, trying to identify the existence of thermal anomalies. For the prosecution of our goal we used as methodology the acquisition of information through the execution of itinerant measurements of temperature along a pré-established itinerary. We concluded that exists an urban heat island with a considerable magnitude in the area of the oldest streets and with more movement of road traffic. However, face to the geometry of the buildings of the Pole of Asprela and involving area, characterized by enormous open spaces and great distances among the buildings, excellent wind conditions are generated that they dilute and/or they inhibit the storage of energy in the canopy layer and they hinder the maintenance of the pollutants in the low atmosphere and they lessen rather much the magnitude of the urban heat island phenomenon.
Description: Face à mudança substantiva ocorrida nas últimas décadas na área da freguesia de Paranhos (Porto), no tipo e densidade de ocupação do solo, sobretudo após o alargamento do Pólo 2 da Universidade do Porto, propusemo-nos avaliar os impactes gerados no balanço térmico local, procurando identificar a existência de anomalias térmicas. Para a prossecução do nosso objectivo utilizamos como metodologia fundamental a aquisição directa de informação através de medições itinerantes de temperatura, ao longo de um percurso preestabelecido. Concluímos que existe Ilha de Calor de magnitude considerável (área de ruas antigas e de grande movimento de trânsito rodoviário). Contudo, face à geometria do edificado do Pólo da Asprela e área envolvente, caracterizada por enormes espaços abertos e grandes distâncias entre os edifícios, geram-se excelentes condições de arejamento que ao diluírem e/ou inibirem o armazenamento de energia no ¿canopy layer¿ e ao dificultarem a manutenção dos poluentes na baixa atmosfera, atenuam a magnitude da Ilha de Calor.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
URI: http://hdl.handle.net/10216/6725
Source: A Engenharia no combate à pobreza, pelo desenvolvimento e competitividade : 5º Congresso Luso-Moçambicano de Engenharia (CLME'2008) & 2º Congresso de Engenharia de Moçambique (IICEM)
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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