Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/26562
Author(s): Maria Manuela Gomes de Azevedo Pinto
Title: A Formação em informação e documentação: Portugal na contemporaneidade
Issue Date: 2008
Abstract: We intend to analyze and situate the current state of education in Information and Documentation in Portugal, referring a whole evolutionary process, either in the international context, or in the national one, whichwill allow us to identify actuation paradigms and the complex moment of change caused by the emergence of theInformation Society and of a new scientific area - the Information Science. Facing a clear domain of professionalpractices in the education models, nowadays a new effort is being developed, still not generally, which aims to givethem an epistemological and theoretical support that allows answering to the dynamics of the challenges created by contemporary society and to guarantee either a scientific consolidation, or an adequate professional performance, in order to solve an identity crisis worsened by the autonomic tendencies of disciplinary areas, such as Library Science, Documentation and Archival Science, focused in the custody, in the technique and in the document and built since the end of the 19th century. It is in the second half of the 20th century that emerges the scientific-informational paradigm, focused in the information, and under which are being structured innovative models of education and scientific research that cohabit, however, with traditional ones, in the general context of a supposed deep reflectionwhich would sustain the unsurpassable "adaptation to Bologna" of the high level education.
Description: Pretendemos aqui analisar e enquadrar o estado actual da formação em Informação e Documentação em Portugal, abordando todo um processo evolutivo, quer no âmbito internacional, quer no nacional, que nos permitirá aferir paradigmas de actuação e o complexo momento de mudança decorrente da emergência da Sociedade daInformação e de uma nova área científica - a Ciência da Informação. Perante o evidente domínio das práticasprofissionais nos modelos formativos, vive-se actualmente um esforço, ainda não generalizado, que visa conferirlhesuma sustentação epistemológica e teórica que permita responder à dinâmica dos desafios suscitados pelasociedade contemporânea e garantir quer a consolidação científica, quer um adequado exercício profissional, porforma a colmatar uma crise identitária agravada pelas tendências autonomizadoras de áreas disciplinares como aBiblioteconomia, a Documentação e a Arquivística, centradas na custódia, na técnica e no documento e que seafirmaram sobretudo no séc. XX. É na segunda metade desse mesmo século que emerge aquele que designamos porparadigma cientifico-informacional, centrado na informação, e à luz do qual se estão a estruturar inovadores modelos de formação e de investigação científica que coabitam, contudo, com modelos tradicionais, no contexto geral de uma pretensa profunda reflexão que sustentaria a incontornável "adequação a Bolonha" do ensino superior.
Subject: Ciência da Informação, Outras ciências sociais
Information science, Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/26562
Source: Formación, investigación y mercado laboral en Información y Documentación en España y Portugal = Formação, investigação e mercado de trabalho em Informação e Documentação em Espanha e Portugal. Ed. José António Frías, Críspulo Travieso
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

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