Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/20477
Author(s): | Cunha, Paulo Ferreira da |
Title: | Pensada lei, pensada malícia: a propósito das avaliações «de desempenho» aos docentes |
Issue Date: | 2010 |
Abstract: | There is a widespread ignorance about what does and what should do an university professor,lecturer or researcher. This is creating dangerous myths about how teachers should be evaluated,because we are paying no attention to the nature of their labor, many processes resulting on the creationof deep injustice. It is feared that such systems, if implemented, result in infinite time-consumingbureaucratic tasks. Precious time that should be used in teaching and research. That may also pollutethe university environment by creating lethal enemies among teaching people, ending up in lengthylegal proceedings. This article seeks to make a diagnosis of myths of arbitrary and subjective criteriafor evaluation, proposing the general basis of a system, certainly imperfect, but objective, allowingeach teacher to develop his / her career, and result in cooperation, not war of all against all. |
Description: | Há um generalizado desconhecimento sobre o que faz e o que deve fazer um docente einvestigador universitário. Criam-se assim perigosos mitos sobre como os docentes deveriam seravaliados, sem atenção à especificidade do seu labor, e com a criação de profundas injustiças. Teme-seque tais sistemas, a serem postos em prática, desincentivem os professores, consumam infinito tempoburocratizado que deveria ser usado em ensino e investigação, inquinem o ambiente criando inimizadesletais, e acabem em longos processos judiciais. No presente artigo procura-se dignosticar os mitos decritérios subjectivos e arbitrários de avaliação, propondo uma avaliação decerto imperfeita, masobjectiva, que permita a cada docente o desenvolvimento da sua carreira e resulte em cooperação e nãoguerra de todos contra todos. |
Subject: | Educação, Ciências da educação Education, Educational sciences |
Scientific areas: | Ciências sociais::Ciências da educação Social sciences::Educational sciences |
URI: | https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/20477 |
Document Type: | Relatório Técnico |
Rights: | openAccess |
License: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
Appears in Collections: | FDUP - Relatório Técnico |
This item is licensed under a Creative Commons License