Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109994
Author(s): Miguel Ezcurdia Royo
Title: Stalker (1979) de Andrei Tarkovsky. A procura do espaço idealizado
Issue Date: 2017-11-16
Abstract: The movie Stalker (1979), from Russian director Andrei Tarkovksy, appears as a respite between twoartistic fields whose separation is merely illusory, and marks the culmination of an academic formationalways associate with parallel urges, with divergent concerns that find here the possibility to converge in acommon ground. The object in study, dissociated in the beginning from the inner problematics of architecture,and centered in the surface on questions that seems to recall that separation - the sci-fi gender,the strong authorship of Tarkovsky's work or the incomprehension raised around his work due to thosesame authorship choices - progressively revealed the possibility to construct a self-discovery groundedon theoretical assumptions. This way it was possible to drew, during the search for this idealized butdodgy spatiality, the evidence of the methodological and conceptual openness of architectural study, andthe confluence of transversal themes that can be found anywhere, when the search is based on the truepermeability of a discipline without defined limits. We could say that everything is architecture, thatthe city, the path, the house and the spaces are universal circumstances to which no discipline can evade,and that the origin of their symbols can't be associated to any concrete discipline, founding that wayan interdisciplinary research whose nature denies discipline itself and "appears to us as it is, infinite".Therefore, to study a movie is also to investigate architecture, loaded, this time, with the components offiction, that allows a reciprocity of unique information only possible due to this interdisciplinarity. AsTávora said about the architect: "his fields of activity are multiple - because multiples are the facets oforganized space". Stalker (1979) is also, and because of it, about architecture, an architecture giftedby a strong authorship weight that fades at the same time because, ultimately, we are talking about aRussian director - Tarkovksy
Description: O filme Stalker (1979), do realizador russo Andrei Tarkovsky, surge como uma trégua entre doisâmbitos artísticos cuja separação é apenas ilusória, e assinala a colmatação de uma formaçãoacadémica sempre associada a ânsias paralelas, a inquietações divergentes que encontram aqui apossibilidade de confluírem num porto comum. O objecto de estudo, desvinculado à partida dasproblemáticas inerentes da arquitectura, e centrado à superfície em questões que parecem quererreforçar esta separação - o género de ficção-científica, a forte carga autoral do trabalho de Tarkovksyou a incompreensão que a sua obra suscita derivada dessas mesmas escolhas autorais - foiprogressivamente revelando a possibilidade da construção de uma descoberta própria assenteem pressupostos teóricos. Desenhou-se assim, ao longo desta procura de idealização de umaespacialidade esquiva, a evidência da abertura metodológica e conceptual do estudo da arquitectura,e o encontro de temas transversais que se podem encontrar em todo o lado quando a procurase apoia na verdadeira permeabilidade de uma disciplina sem limites definidos. Poderíamosdizer que tudo é arquitectura, e que a cidade, o caminho, a casa e os espaços são circunstânciasuniversais às quais nenhuma arte consegue evadir-se, e que a origem da construção dos seussímbolos não consegue associar-se a nenhuma disciplina concreta, fundamentando-se assimuma busca interdisciplinar cuja natureza nega a própria disciplina e "aparece perante nós tal como é,infinita". Assim, estudar um filme é também investigar arquitectura, carregada desta vez com acomponente da ficção, que permite uma reciprocidade de informações únicas apenas possíveisgraças a esta interdisciplinaridade. Como Távora dizia sobre o arquitecto: "os seus campos deactividade são múltiplos - porque múltiplas são as facetas do espaço organizado". Stalker (1979)é também, e sobretudo por isso, sobre arquitectura, uma arquitectura dotada de uma forte cargaautoral ao mesmo tempo que essa carga se desvanece porque, no fundo, continua a ser um realizadorrusso - Andrei Tarkovsky.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202378624
URI: https://hdl.handle.net/10216/109994
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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