Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109994
Author(s): Miguel Ezcurdia Royo
Title: Stalker (1979) de Andrei Tarkovsky. A procura do espaço idealizado
Issue Date: 2017-11-16
Abstract: The movie Stalker (1979), from Russian director Andrei Tarkovksy, appears as a respite between two artistic fields whose separation is merely illusory, and marks the culmination of an academic formation always associate with parallel urges, with divergent concerns that find here the possibility to converge in a common ground. The object in study, dissociated in the beginning from the inner problematics of architecture, and centered in the surface on questions that seems to recall that separation - the sci-fi gender, the strong authorship of Tarkovsky's work or the incomprehension raised around his work due to those same authorship choices - progressively revealed the possibility to construct a self-discovery grounded on theoretical assumptions. This way it was possible to drew, during the search for this idealized but dodgy spatiality, the evidence of the methodological and conceptual openness of architectural study, and the confluence of transversal themes that can be found anywhere, when the search is based on the true permeability of a discipline without defined limits. We could say that everything is architecture, that the city, the path, the house and the spaces are universal circumstances to which no discipline can evade, and that the origin of their symbols can't be associated to any concrete discipline, founding that way an interdisciplinary research whose nature denies discipline itself and "appears to us as it is, infinite". Therefore, to study a movie is also to investigate architecture, loaded, this time, with the components of fiction, that allows a reciprocity of unique information only possible due to this interdisciplinarity. As Távora said about the architect: "his fields of activity are multiple - because multiples are the facets of organized space". Stalker (1979) is also, and because of it, about architecture, an architecture gifted by a strong authorship weight that fades at the same time because, ultimately, we are talking about a Russian director - Tarkovksy
Description: O filme Stalker (1979), do realizador russo Andrei Tarkovsky, surge como uma trégua entre dois âmbitos artísticos cuja separação é apenas ilusória, e assinala a colmatação de uma formação académica sempre associada a ânsias paralelas, a inquietações divergentes que encontram aqui a possibilidade de confluírem num porto comum. O objecto de estudo, desvinculado à partida das problemáticas inerentes da arquitectura, e centrado à superfície em questões que parecem querer reforçar esta separação - o género de ficção-científica, a forte carga autoral do trabalho de Tarkovksy ou a incompreensão que a sua obra suscita derivada dessas mesmas escolhas autorais - foi progressivamente revelando a possibilidade da construção de uma descoberta própria assente em pressupostos teóricos. Desenhou-se assim, ao longo desta procura de idealização de uma espacialidade esquiva, a evidência da abertura metodológica e conceptual do estudo da arquitectura, e o encontro de temas transversais que se podem encontrar em todo o lado quando a procura se apoia na verdadeira permeabilidade de uma disciplina sem limites definidos. Poderíamos dizer que tudo é arquitectura, e que a cidade, o caminho, a casa e os espaços são circunstâncias universais às quais nenhuma arte consegue evadir-se, e que a origem da construção dos seus símbolos não consegue associar-se a nenhuma disciplina concreta, fundamentando-se assim uma busca interdisciplinar cuja natureza nega a própria disciplina e "aparece perante nós tal como é, infinita". Assim, estudar um filme é também investigar arquitectura, carregada desta vez com a componente da ficção, que permite uma reciprocidade de informações únicas apenas possíveis graças a esta interdisciplinaridade. Como Távora dizia sobre o arquitecto: "os seus campos de actividade são múltiplos - porque múltiplas são as facetas do espaço organizado". Stalker (1979) é também, e sobretudo por isso, sobre arquitectura, uma arquitectura dotada de uma forte carga autoral ao mesmo tempo que essa carga se desvanece porque, no fundo, continua a ser um realizador russo - Andrei Tarkovsky.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202378624
URI: https://hdl.handle.net/10216/109994
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
240903.pdfStalker (1979) de Andrei Tarkovsky. A procura do espaço idealizado26.97 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.