Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/87577
Author(s): Silva, Armando Malheiro da
Fernandez Marcial, Viviana
Title: Information literacy in Portugal: a theory and practice approach
Issue Date: 2016
Abstract: With this communication we intent to present a project which, although focused on thespecific case of Portugal, intents to make a scientific approach of the challenges of the EuropeanHigher Education Area (EHEA) and its impact in the field of the information literacy, considering theactual context of the Information Society. The main questions that it intents to answer are: understandhow the university students face the new competences required by the creation of the EHEA; knowhow these students are prepared in terms of information competences, in three different moments,i.e., prior to the university, during the university frequency period and at the end of the universitydegree. The inter and transdisciplinary approach between the Education, Cognitive Sciences andInformation Science are clearly stated in the epistemological and theoretical model that supports it, profiting of the interaction between information needs produced in the educational context and thestudents informational universe and its dynamics, without forgetting to consider the connections ofstudents informational behaviour with their personal and social context and demands. The study willbe performed on a national scale, in order to allow comparisons between regions with differentdevelopment levels. The sample will include students from both study cycles. The methodology usedin this study will be divided in two areas, qualitative and quantitative research. The qualitative researchwill permit to obtain precious indicators about the students information behaviour, expectations,needs and use of information. The indicators obtained in qualitative research will be used to designquestionnaires, which will to be performed in 17 high schools and 17 universities, with an estimatedsample of approximately 2000 students. The final result of this research will be the design of aninformational behaviour map, at the university level, and the development of a model concerning thepromotion of information competences in Portuguese university students.
Description: Com esta comunicação pretende-se apresentar um projeto que, embora focado no casoespecífico de Portugal, faz uma abordagem científica dos desafios do Espaço Europeu do EnsinoSuperior (EEES) e do seu impacto no campo da literacia da informação, considerando o actualcontexto da Sociedade da Informação. As principais questões a que se pretende responder são:entender como os estudantes universitários enfrentam as novas competências exigidas pela criação doEEES; saber como esses alunos estão preparados em termos de competências de informação, em trêsmomentos diferentes, isto é, antes da universidade, durante o período de freqüência da universidade eno final do diploma universitário. A abordagem inter e transdisciplinar entre a Educação, CiênciasCognitivas e Ciência da Informação é claramente indicada na epistemológica e no modelo teórico queo sustenta, beneficiando da interação entre as necessidades de informação produzidas no contextoeducacional e o universo informacional do aluno e sua dinâmica, sem esquecer de considerar asconexões entre o comportamento informacional do aluno e o seu contexto e as exigências pessoal esocial. O estudo será realizado numa escala nacional, de modo a permitir comparações entre as regiõescom diferentes níveis de desenvolvimento. A amostra deverá incluir estudantes de ambos os ciclos deestudos. A metodologia utilizada neste estudo será de dois tipos, pesquisa qualitativa e quantitativa. Apesquisa qualitativa permitirá obter preciosos indicadores sobre o comportamento informacional, asexpectativas, as necessidades e o uso da informação dos alunos. Os indicadores obtidos na pesquisaqualitativa serão utilizados para conceber questionários que serão aplicados em 17 escolas secundáriase 17 universidades, numa amostra estimada de cerca de 2.000 estudantes. O resultado final destapesquisa será a construção de um mapa do comportamento informacional, a nível universitário, bemcomo o desenvolvimento de um modelo relativo à promoção das competências da informação nosalunos de universidades Portuguesas.
Subject: Ciência da Informação
Information science
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/87577
Source: A literacia da informação em Portugal: um diagnóstico, um modelo e uma reflexão prospetiva (2007-2010)
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

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