Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/87528
Author(s): Silva, Armando Malheiro da
Martins, Fernanda
Azevedo, José
Pinto, Maria Manuela
Fernandez Marcial, Viviana
Guedes, Susana
Title: A literacia informacional no espaço europeu do ensino superior: estudo das competências de informação em Portugal (primeiros resultados globais)
Issue Date: 2016
Abstract: In this 21st century, Portugal faces substantial social challenges. The knowledge society requirescitizens prepared and capable to face the challenge of a globalized and competitive economy, where the useand access of the technologies of information and communication assume a dominant position. The tasksof attending to the demands of this new model of social relationships have been showing the absence of aconsolidated social answer. Despite the fact that Portugal has been showing indicators of significativeincreases of digital inclusion, a digital divide is still present. Thus, news literacies are required and new formsof illiteracy will consequently appear.Most countries in the European Union have been developing programs for strong networks of PublicLibraries, as well as training people for accessing and using public information services. In Portugal only inthe 80's was it possible to initiate the implementation of a net of Public Libraries with adequate infrastructures, what configures a serious delay for facing the defying situation described earlier. It is forthat reason that is essential to understand and develop intervention strategies.This paper presents part of the results of a research project, supported by the Foundation for the Scienceand the Technology, which assess the level of informational skills of Portuguese students in the Higher andSecondary Education. The assessment, carried out in nine Portuguese cities, intends to evaluate the level ofpreparation presented by the students to face, not only the challenges of the information society, but alsothe incoming changes of a European Higher Education Area.
Description: Neste século XXI Portugal enfrenta transformações substanciais. A sociedade do conhecimentoexige cidadãos preparados e capazes para enfrentar o desafio de uma economia globalizada e competitivaonde o uso das tecnologias de informação e comunicação e o acesso à informação assumem uma posiçãodominante. Novos conceitos aparecem neste novo modelo de sociedade e em alguns deles é visível aausência de uma situação social consolidada para atender às novas exigências. Embora vivamos numasociedade mediática existe ainda uma brecha digital, aparecem novas literacias e para, além disso, novasformas de iliteracia.Alguns países da União Europeia desenvolveram uma aposta forte na formação de seus cidadãos emcompetências e capacidades de leitura e acesso a informação através de uma rede sólida de Leitura Pública.Em Portugal só na década de oitenta foi possível iniciar a implementação de uma rede de Bibliotecas eminstalações novas e adequadas e com livre acesso, o que configura um atraso grave numa conjuntura difícile desafiante - a Sociedade em Rede da Era da Informação. É por essa razão que é essencial compreender ecriar estratégias de intervenção. Todas as medidas ou iniciativas devem começar pelo diagnóstico das basesda sociedade, isto é, pelo sistema educativo.O presente trabalho apresenta parte dos resultados de um projeto da investigação, financiado pela Fundaçãopara a Ciência e a Tecnologia, em que se estuda o nível de competências informacionais dos estudantesPortugueses do Ensino Superior e do Ensino Secundário. Este diagnóstico, realizado em nove cidades dopaís, tem como fim avaliar a preparação dos estudantes para enfrentar não somente as mudanças dasociedade da informação, mas do Espaço Europeu de Ensino Superior.
Subject: Ciência da Informação
Information science
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/87528
Source: A literacia da informação em Portugal: um diagnóstico, um modelo e uma reflexão prospetiva (2007-2010)
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161267.pdf1.23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.