Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/87346
Author(s): Silva, Armando Malheiro da
Fernandez Marcial, Viviana
Martins, Fernanda
Title: A literacia informacional no espaço europeu de ensino superior: fundamentos e objetivos de um projeto em várias fases
Issue Date: 2016
Abstract: This communications takes as general reference the European Space of Superior Studies(ESSS), whose creation endeavoured an educative approach of all European Union countries. A neweducational model needs new skills. The informational skills constitute one of the most importantrequires that a university student of the information society needs. So it is important to know howthese university students are prepared in terms of research and abilities skills, in the use, articulationand diffusion of the information gathered and applied in different contexts especially the scholar one.Therefore, it is conceived a research project whose main purpose it to investigate the level of skills inPortuguese Universities; to establish a connection between apprenticeship and acquisition ofinformational skill in high school and in university; and to contribute to the ComportamentoInformacional; e Ciência da Informação. definition of a strategy that allows Portuguese universities agood performance in the ability and skills to research and use of information and research skills andthe ability to research and use the information, inserted in the adaptation process to the ESSS and tothe informational/knowledge society.This research project was submitted to the Science and technology Foundation for support. The resultis still expected. It is suitable to exploit the occasion to develop the concept of information literacy in the field of the Informational Science and in inside this area of study the informational behaviour. Thisconcept brings with it other subjects as Educations and Cognitive Psychology, with which it shouldbe, establish a fecund conversation.
Description: Esta comunicação toma como quadro de referência geral o Espaço Europeu de EnsinoSuperior (EEES), cuja criação supôs uma transformação na aproximação educativa de todos os paísesda União Europeia. Um modelo educacional novo necessita de competências novas. As competênciasda informação constituem um dos mais importantes requisitos de que precisa o estudante universitárioda sociedade da informação.Importa, por isso, saber como esses estudantes universitários são preparados no que respeita àcapacidade e destrezas na busca, uso, articulação e difusão da informação colhida e usada em diversoscontextos com predominância para o escolar. Para tanto, concebe-se um projeto de pesquisa cujafinalidade principal é investigar os níveis das competências em universidades portuguesas; estabeleceruma ligação entre a aprendizagem e a aquisição de competências informacionais no Secundário e naUniversidade; e contribuir para a definição de uma estratégia que ajuste à universidade portuguesa aum bom desempenho das competências e capacidade na busca e uso da informação, no quadro daadaptação ao EEES e à sociedade da informação/conhecimento.Esse projeto de pesquisa foi submetido a apoio, por parte da Fundação de Ciência para a Tecnologia,cujo resultado se aguarda, e, entretanto, entende-se como oportuno aproveitar este ensejo paradesenvolver o conceito operatório de literacia informacional no campo da Ciência da Informação edentro desta na área de estudo sobre comportamento informacional, sendo certo que esse conceitotraz consigo outras disciplinas nomeadamente a Educação e a Psicologia Cognitiva, com as quais sedeve estabelecer, a propósito da temática específica em foco, um diálogo fecundo.
Subject: Ciência da Informação
Information science
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/87346
Source: A literacia da informação em Portugal: um diagnóstico, um modelo e uma reflexão prospetiva (2007-2010)
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161231.pdf461.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.