Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/87326
Author(s): Ana Sousa Brandão Alves Costa
Title: Projecto e Circunstância. A coerência na diversidade da obra de Rogério de Azevedo.
Issue Date: 2016-06-15
Abstract: The present research focuses on the work of Rogério Azevedo, an architect from the city of Porto who lived between 1898 and 1983. Based on the recognition of his body of work and its significance, this thesis proposes a new perspective on this architect, enabling his figure to be recovered from a particular vision which, in the general panorama of portuguese architectural historiography, often amounts to a rather partial and incomplete analysis. His work - reflecting the various conditions under which it was produced in the course of a remarkably long lifespan - can hardly be categorised. Its stimulating examination calls for an excursion through the different periods in the history of architecture, confirming the author's erudition, as well as the quality and unequivocal coherence of each of his projects. Thus, beauxarts and art-déco, the classical tradition and modernism, both converge in this author as references he was capable of handling with freedom and wisdom. Supported by paradigmatic examples and rooted in the vast and dispersed documentation collected, we were able to advocate for and justify the fact that the observable diversity in these projects does not conceal any kind of randomness. On the contrary, it can be tangibly explained on a case-bycase basis, attending to every particular circumstance. Furthermore, this investigation allowed us to uncover permanences or constants that strongly accentuate the overall unity or coherence in diversity of this author's work. The study of Rogério de Azevedo constituted the opportunity for the author to contribute (even if only to a limited extent) to the construction of a more complete overview on the past and present of the Escola do Porto [School of Porto].
Description: A investigação que agora se apresenta tem como objecto de estudo a obra de Rogério de Azevedo, arquitecto do Porto que viveu entre 1898 e 1983. Com base no reconhecimento da importância do conjunto da sua obra, esta tese propõe uma nova perspectiva sobre este arquitecto, permitindo resgatálo de uma visão que, no panorama da historiografia da arquitectura portuguesa, muitas vezes se traduz numa leitura, cremos, um tanto parcial e incompleta. A sua obra, reflexo das diversas condições que, a vários níveis, se fizeram sentir durante o tempo longo em que viveu, dificilmente se categoriza. A estimulante análise daquela obra obriga a um deambular pelas várias épocas da história da arquitectura, comprovando a erudição do seu autor, bem como a qualidade e a manifesta coerência de cada projecto. Assim, beauxarts e art-déco, tradição clássica e modernismo, convergem neste autor, constituindo referências que Rogério de Azevedo manuseia com liberdade e com sabedoria. Apoiados em exemplos paradigmáticos e alicerçados na vasta documentação dispersa recolhida, procurámos defender e justificar que a diversidade, facilmente observável no conjunto dos seus projectos, não esconde qualquer aleatoriedade, explicando-se, pelo contrário, de forma concreta, no caso a caso de cada circunstância particular. Esta análise permitiu, também, encontrar permanências ou constantes que acentuam o referido sentido de unidade e a coerência na diversidade da obra daquele autor. Estudar Rogério de Azevedo constituiu, para nós, a oportunidade de poder contribuir, mesmo que de forma limitada, para a construção de uma imagem um pouco mais completa sobre o passado e o presente da nossa Escola do Porto.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/87326
Document Type: Tese
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FAUP - Tese

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