Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/86247
Author(s): Ana Rute Romano Medeiros
Title: Noção corporal, lateralidade e estruturação espaço- Temporal na deficiência visual: estudo comparativo entre praticantes e não praticantes de Goalball
Issue Date: 2016-12-06
Abstract: Visual Impairment (VI) affects typical human motor development. Persons with VI generally perform poorer in daily life activities when compared with their sighted peers, with impact in their quality of life. Recent studies points out the benefits of sports for people with VI. The unique ball game specifically for people with VI is Goalball that promotes, among others, physical work capacity, orientation skills, and other psychomotor skills improvement such as manual dexterity, body notion, and space-time structure. However, the beneficial effect of Goalball on these skills is not that well documented. Therefore, the study aimed to characterize the psychomotor factors of Body Notion, Manual Dexterity and Space-Time Structure of Goalball athletes and non-athletes with VI. All 40 participants, aged between 19 and 68 years-old ((40.88±12.99), 30 male and 10 female, were divided in two groups: Goalball athletes (n=20) and non-athletes (n=20). The evaluation instrument was elaborated specifically for this study was based on other tests such as Psychomotor Battery, Motor Proficiency Test of Bruininks-Oseretsky and Body Skills. There were significant differences between Goalball players and non-Goalball players regarding several psychomotor tasks. For data treatment were used the parametric techniques of t-student and post-hoc tests (p≤0.05). Results showed: I) more positive results for female participants regarding manual dexterity and body notion; ii) blind participants tend to use, mostly, their left ear; iii) better performance in body notion and space-time structure of participants with congenital VI; iv) student and retired participants showed less favorable results in body notion and time-space structure; v) participants with lower scholar levels performed worst in all tasks of the three psychomotor factors; vi) goalball-athletes performed better in most of the psychomotor taskscompared with goalball no-athletes; vii) other sports-athletes presented better performance in all 3 psychomotor areas, in comparation with Goalball athletes.
Description: A existência de deficiência visual (DV) afeta o desenvolvimento típico da pessoa, com impacto ao nível da sua qualidade de vida, identificando-se dificuldades na execução de atividades diárias, decorrentes das características cognitivas, motoras e afetivo-sociais. Estudos recentes demonstram a importância da prática desportiva na estimulação destas características. O Goalball é uma modalidade específica para DV e que promove, entre outros, a capacidade de orientação, Estruturação Espaço-temporal, potencialização percetiva e aperfeiçoamento de habilidades motoras, envolvendo questões ao nível da Lateralidade e Noção Corporal. Este estudo teve como bjetivo a caracterização dos fatores psicomotores da Noção Corporal, Lateralidade e Estruturação Espaço-Temporal, em praticantes de Goalball com DV e não praticantes. Os participantes com DV (n=40), entre os 19 e 68 anos (40.88±12.990), 30 do género masculino e 10 do género feminino, foram divididos em dois grupos: praticantes (n=20) e não praticantes de Goalball (n=20). Foi elaborado um instrumento de avaliação baseado na Bateria Psicomotora, Teste de Proficiência Motora de Bruininks-Oseretsky e Body Skills. Para a estatística inferencial, foram selecionadas as técnicas paramétricas: t-student e testes post-hoc (p≤0.05). Os resultados revelam: i) resultados mais positivos para os participantes do género feminino, ao nível da Lateralidade e Noção Corporal; ii) os participantes com cegueira tendem a utilizar, maioritariamente, o ouvido esquerdo; iii) melhores desempenhos nos participantes com DV de origem congénita, na Noção Corporal e Estruturação Espaço-Temporal; iv) nos grupos de reformados e estudantes verificaram-se resultados menos favoráveis na Noção Corporal e Estruturação Espaço-Temporal; v) os participantes com habilitações literárias ao nível do 1º ciclo do ensino básico demonstraram cotações mais baixas nas tarefas da Noção Corporal; vi) os praticantes de Goalball apresentaram melhores esempenhosem tarefas referentes aos 3 fatores psicomotores; vii) os praticantes de outras modalidades desportivas, revelaram melhores desempenhos nas três áreas
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Call Number: 164804
URI: http://hdl.handle.net/10216/86247
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

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