Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/83252
Author(s): Sónia Maria de Jesus Santos
Title: Arquitectura e Som: O Órgão de Tubos Mafra: "Um Instrumento Musical Arquitectónico"
Issue Date: 2015-11-04
Abstract: This work seeks to highlight the idea that there is an affinity between architecture and music through its more direct relationship: the sound that travels through space. For this purpose, it was placed the main focus, at the musical instrument that most leveraged this relationship: the pipe organ. It also seeks to study, appreciate and understand the largest set of historic organs designed and constructed for the same space in the World: the Basilica of Mafra's six organs. The pipe organ, originally profane, remains until the present day, in concert halls, and is used in many palatial festive occasions. However, it was at the service of the Church that all its potentials were explored, adjusting to the religious space to the point the Catholic Church considers as his property. Their sound and visual adaptation to the architectural space capabilities reach their peak in the Baroque era, a time when the visual ornamentation and acoustic matter arrive to a very close level of technical and acoustic refinement, combining with each other in the same space with the same purpose: the liturgy. The Catholic Church, in particular, managed to "persuade" and engage the faithful creating sensitive ambiences which would be almost impossible to be indifferent, acting on all the sensory channels and controlling much of the "arts" to them accessible, especially architecture and music. This idea that all our sensitive channels are exposed to architectural space also serve as added value in an architectural reflection to the extent that this "to work space without forgetting the sound" can adjust architectural environments to their proper intentions not only the spatial and visual point of view but also from the acoustic angle. Study the specific case of Basilica of Mafra, one of the great examples of the power of the possible link between the visual and the sound with a well-bound and clear order, persuasion of sense, does not only theorize but also experience the join between architecture and sound or a "musical architectural space".
Description: Este trabalho procura evidenciar a ideia de que existe uma afinidade entre a Arquitectura e a Música através da sua mais directa relação: o som que percorre o espaço. Para tal, foi colocado como foco principal o instrumento musical que mais potenciou esta relação: o órgão de tubos. Procura-se também estudar, valorizar e compreender o maior conjunto de órgãos históricos pensados e construídos para o mesmo espaço no Mundo: os seis órgãos da basílica de Mafra. O órgão de tubos, inicialmente profano, mantem-se assim, até os dias de hoje, em salas de concerto, tendo utilização em muitas ocasiões festivas palacianas. No entanto, foi ao serviço da igreja que todas as suas potencialidades foram exploradas, adaptando-se ao espaço religioso a ponto da Igreja Católica o considerar como sua propriedade. As suas capacidades sonoras e adaptação visual ao espaço arquitectó- nico atingem o seu auge na época barroca, época em que o peso de ornamentação visual e acústica chegam a um patamar bastante próximo do ponto de vista técnico e acústico, conjugando-se entre si no mesmo espaço com a mesma finalidade: a liturgia. A Igreja Católica, em particular, conseguiu "persuadir" e envolver os fiéis criando ambiências sensíveis às quais seria quase impossível ser indiferente, jogando com todos os canais sensoriais e controlando grande parte das "artes" que lhes eram acessíveis, principalmente a arquitectura e a música. Esta ideia de que todos os nossos canais sensíveis estão expostos ao espaço arquitectónico serve também como mais valia numa reflexão arquitectónica na medida em que através deste "trabalhar o espa- ço sem se esquecer do som" é possível adequar os ambientes arquitectónicos às suas devidas intenções não só do ponto de vista espacial e visual, mas também do ponto de vista acústico. Estudar o caso especifico da Basílica de Mafra, como um dos grandes exemplos do poder da possível articulação entre o visual e o sonoro com um fim bem vinculado e claro, a persuasão dos sentidos, permite não só teorizar mas também experienciar a junção entre arquitectura e som ou de um "espaço arquitectónico musical".
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546728
URI: https://hdl.handle.net/10216/83252
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
124901.pdfArquitectura e Som: O Órgão de Tubos Mafra: "Um Instrumento Musical Arquitectónico"12.95 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons