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Author(s): Lopes, Ângela Filipe
Martins, Fernanda
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Title: Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze
Issue Date: 2015
Abstract: This study aimed at comparing the performance of anexperimental group composed of advanced Portuguese L2 learners anda norm group of native speakers of Portuguese on a reading task. Usingthe Cloze test as a comparison instrument between both groups, the studywas based on the analysis of existing L2 reading research literature and thereferences provided by the CEFR in order to design a set of seven two hourlessons focusing on deep reading press columns featuring literary, complexand hybrid characteristics. The results showed that the performance ofthe experimental group were distant not only from those of the normgroup but also from the illustrative descriptors of the CEFR for C1 andC2 proficiency levels. Research on the field of language learning methodsand strategies was necessary in order to design reading activities thatwould enable the students to deepen reading comprehension. The secondphase of testing leads to the conclusion that, with this group of subjects,the methodological choices implemented throughout the reading lessonsthat were held between both testing moments led to an improvement inreading processing.
Description: O estudo em foco tem como objetivo comparar a proficiêncialeitora de um grupo experimental composto por estudantes de portuguêsL2 da FLUP com a de um grupo normativo de falantes nativos de português.Partindo da utilização do teste Cloze, o estudo baseou-se na pesquisaacerca da leitura em L2 no nível avançado e na análise dos referenciais doQECRL para os mesmos níveis, tendo como objetivo a planificação de umconjunto de sete unidades letivas de duas horas centradas na leitura dacrónica imprensa, por ser um texto de características literárias, complexas ehíbridas. Os resultados do teste aplicado a ambos os grupos revelaram queo nível de proficiência leitora do grupo experimental se encontrava distantetanto do desempenho do grupo normativo no mesmo teste, como dosreferenciais do QECRL para os níveis C1 e C2, facto que levou à pesquisade estratégias metodológicas com vista ao desenvolvimento de atividadesque permitissem aos estudantes aprofundar o seu nível de compreensãoleitora. A segunda fase de aplicação do teste Cloze permitiu concluir que,com este grupo de sujeitos, as opções metodológicas implementadas nasaulas de leitura que mediaram as duas fases de testagem funcionaram afavor da superação de obstáculos ao processamento do texto.
Subject: Ciências da linguagem, Humanidades
language sciences, Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: http://hdl.handle.net/10216/82836
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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