Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/82836
Author(s): Lopes, Ângela Filipe
Martins, Fernanda
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Title: Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze
Issue Date: 2015
Abstract: This study aimed at comparing the performance of an experimental group composed of advanced Portuguese L2 learners and a norm group of native speakers of Portuguese on a reading task. Using the Cloze test as a comparison instrument between both groups, the study was based on the analysis of existing L2 reading research literature and the references provided by the CEFR in order to design a set of seven two hour lessons focusing on deep reading press columns featuring literary, complex and hybrid characteristics. The results showed that the performance of the experimental group were distant not only from those of the norm group but also from the illustrative descriptors of the CEFR for C1 and C2 proficiency levels. Research on the field of language learning methods and strategies was necessary in order to design reading activities that would enable the students to deepen reading comprehension. The second phase of testing leads to the conclusion that, with this group of subjects, the methodological choices implemented throughout the reading lessons that were held between both testing moments led to an improvement in reading processing.
Description: O estudo em foco tem como objetivo comparar a proficiência leitora de um grupo experimental composto por estudantes de português L2 da FLUP com a de um grupo normativo de falantes nativos de português. Partindo da utilização do teste Cloze, o estudo baseou-se na pesquisa acerca da leitura em L2 no nível avançado e na análise dos referenciais do QECRL para os mesmos níveis, tendo como objetivo a planificação de um conjunto de sete unidades letivas de duas horas centradas na leitura da crónica imprensa, por ser um texto de características literárias, complexas e híbridas. Os resultados do teste aplicado a ambos os grupos revelaram que o nível de proficiência leitora do grupo experimental se encontrava distante tanto do desempenho do grupo normativo no mesmo teste, como dos referenciais do QECRL para os níveis C1 e C2, facto que levou à pesquisa de estratégias metodológicas com vista ao desenvolvimento de atividades que permitissem aos estudantes aprofundar o seu nível de compreensão leitora. A segunda fase de aplicação do teste Cloze permitiu concluir que, com este grupo de sujeitos, as opções metodológicas implementadas nas aulas de leitura que mediaram as duas fases de testagem funcionaram a favor da superação de obstáculos ao processamento do texto.
Subject: Ciências da linguagem, Humanidades
language sciences, Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: https://hdl.handle.net/10216/82836
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

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