Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/81148
Author(s): Carvalho, J.G.
Lima, J.P.
Rocha, Ada
Title: Desperdício alimentar e satisfação do consumidor com o serviço de alimentação da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, Portugal
Issue Date: 2015
Abstract: Introduction: Food waste is a matter of concern in school foodservices. One of the causes given for its occurrence is the lackof awareness of consumers for food waste problem. Objective:Assess food waste of meals served at the cafeteria, the perceptionof consumers in relation to their own food waste and theirsatisfaction with the food service. Methodology: There wereassessed lunch meals, in two consecutive days. The leftoversand plate waste resulting from school lunch were weighed bymeal components. It was considered that values above 10% ofleftovers and plate waste were unacceptable. Other variableswere assessed through a questionnaire applied to consumers.Results and Discussion: Most respondents were satisfied with foodservice. It was found 22.7% of leftovers and 12.7% of plate wasteas average on the meals evaluated. The main dish componentwith highest amount of plate waste was fish (25.37%), muchhigher than meat (14.15%). An amount above 20% leftovers wasfound for all components, except for protein source and bread.There was a dissociation between the perception of wasted foodand actual plate waste. Conclusions: In spite of satisfaction ofconsumers with food service, the results of food waste found areconsidered unacceptable and reflect the need to improve theplanning of meals and menus adequacy to consumer preferences,as well as to develop strategies to reduce meals rejection. Thedissociation between perception of food waste and the amountand type of food effectively wasted, justify the intervention atthe level of awareness of users of cafeteria, as a possible strategyto reduce waste.Key words: Food Waste. Food Services. Consumer Satisfaction
Description: Introdução: O desperdício alimentar é matéria de interesse para os serviços de alimentação escolares. Uma das causas apontadas para sua ocorrência é a falta de consciência, por parte dos consumidores, para este problema. Objetivo: Avaliar o desperdício de alimentos nas refeições servidas no refeitório, a perceção dos consumidores em relação ao mesmo e sua satisfação com o serviço de alimentação. Metodologia: Foram avaliadas dois almoços, em dias consecutivos. As sobras e os restos resultantes da refeição foram pesados por componentes da mesma. Consideram-se inaceitáveis valores de desperdício superiores a 10%. As variáveis restantes foram avaliadas através da aplicação de um questionário aos utentes. Resultados e Discussão: A maioria dos indivíduos referiu estar satisfeita com o serviço de alimentação. Observaram-se 22,7% de sobras e 12,7% de restos, em média, nas refeições avaliadas. O componente do prato com maior quantidade de restos foi o peixe (25,37%), muito superior à carne (14,15%). Um valor superior a 20% de sobras foi encontrado para todos os componentes da refeição, exceto para o componente proteico e para o pão. Os inquiridos identificaram o fornecedor de hidratos de carbono como o componente mais desperdiçado, e referiram que normalmente não desperdiçam alimentos ao almoço. Conclusões: Apesar da satisfação com o serviço de refeições, os resultados do desperdício alimentar são considerados inaceitáveis e refletem a necessidade de melhorar o planeamento das refeições e a adequação das ementas às preferências dos consumidores. A dissociação entre a perceção de desperdício de alimentos e da quantidade e tipo de alimentos efetivamente desperdiçado justifica a intervenção ao nível da sensibilização dos usuários de cafeteria, como possível estratégia para reduzir o desperdício.
Subject: Ciências da Saúde, Ciências médicas e da saúde
Health sciences, Medical and Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde
Medical and Health sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/81148
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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