Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/80821
Author(s): Silva, Sandra Cristina
Pinho, João Pedro
Borges, Cátia
Santos, Cristina Teixeira
Santos, Alejandro
Graça, Pedro
Title: Linhas de orientação para uma alimentação vegetariana saudável
Issue Date: 2015
Abstract: Dietary patterns consisting exclusively, or mostly, of plant foods seem to have been commonknowledge and followed since as far as the classical antiquity, essentially on philosophical andreligious grounds, but also for health reasons. Over the last decades, alongside with anincrease of knowledge on nutrition and environmental sciences, there has been an incrementon scientific evidence in favor of a greater presence of plant foods in our diet. Populationsshowing high or exclusive consumption of plant foods seem to be less prone to developchronic diseases, such as cardiovascular disease, certain types of cancers, diabetes and obesity.This dietary pattern, or 'diet', is not a uniform one, as it may consist solely of plant foods (strictvegetarian or vegan) but it can also include other elements such as eggs and dairy products(ovolactovegetarian). At its core there is usually fruit, vegetables, cereals, legumes, nuts andseeds, which should preferably be local ones, in season and minimally processed.The guidelines for a healthy vegetarian diet which are proposed in this document have beendesigned considering the healthy adult, which is why they should not be applied to otherstages of a life cycle. The adequacy of this "diet" to the different stages of life, includingchildhood, adolescence, pregnancy, lactation, old age, and even to athletes, requiresappropriate planning and monitoring.In order for this dietary pattern to be considered nutritionally adequate, factors such as theappropriate intake and bioavailability of certain nutrients such as protein, essential fatty acids,vitamin B12, vitamin D, iodine, iron, calcium and zinc and also caloric intake should be takeninto account. Moreover, it is important to consider food diversity, the reduction in quantitiesof salt, sugar and saturated fats, and the adequate intake of water. In the case of vitamin B12,and due to the absence of nutritional sources in a vegan diet, it has to be provided throughenriched foods or supplements.Although this food pattern is generally healthy and easy to adopt, particularly in countries likePortugal, where there is a varied and abundant offer of fruit, vegetables and other plant foodsthroughout the year, and where traditional cooking methods already include plant foods intheir base, there is still considerable lack of information on the part of health and educationprofessionals, associated with poor-quality information on online formats, a situation whichthis manual aims at improving.
Description: Os padrões alimentares que integram total ou quase totalmente, produtos de origem vegetal,parecem ser conhecidos e seguidos desde, pelo menos, a Antiguidade Clássica, essencialmentepor razões de âmbito filosófico e religioso, mas também de saúde. Nas últimas décadas, com oaumento do conhecimento nas ciências da nutrição e do ambiente, tem aumentado aevidência científica a favor da maior presença de produtos de origem vegetal na nossaalimentação. As populações com consumos elevados ou exclusivos de produtos de origemvegetal parecem ter menor probabilidade de contraírem doenças crónicas, como doençacardiovascular, certos tipos de cancro, diabetes e obesidade.Este padrão alimentar ou "dieta" não é uniforme, podendo ser exclusivamente baseado emprodutos de origem vegetal (vegetariano estrito ou vegano) ou, por exemplo, incluir ovos elaticínios (ovolactovegetariano). Na sua base estão, geralmente, fruta, hortícolas, cereais,leguminosas, frutos gordos e sementes, de preferência locais, da época e minimamenteprocessados.As linhas de orientação para uma alimentação vegetariana saudável, propostas nestedocumento, tiveram em conta o indivíduo adulto saudável, não devendo, por este motivo, serextrapoladas para outras fases do ciclo de vida. A adequação desta "dieta" às várias fases dociclo de vida, incluindo a infância, adolescência, gravidez, lactação, idosos e tambémdesportistas, implica um bom planeamento e acompanhamento da mesma.Este modelo de consumo alimentar, para que seja considerado nutricionalmente adequado,deve ter em conta a ingestão apropriada e a biodisponibilidade de alguns nutrientes como aproteína, ácidos gordos essenciais, vitamina B12, vitamina D, iodo, ferro, cálcio e zinco, etambém o valor energético. É ainda importante considerar a diversidade de alimentos, aredução das quantidades de sal, açúcar e gorduras saturadas e a ingestão adequada de água.No caso da vitamina B12, dada a inexistência de fontes nutricionais numa dieta vegana, estadeverá ser obtida através de alimentos enriquecidos ou por suplementos alimentares.Apesar deste padrão alimentar ser, de um modo geral, saudável e fácil de adotar, emparticular em países como Portugal, onde existe uma oferta abundante e variada de vegetaisao longo do ano e onde os modos de confeção tradicionais já incluem na sua base vegetais,existe ainda uma grande falta de informação por parte dos profissionais de saúde e educação,associada a muita informaç�\xA3o de má qualidade nos formatos online que este manual pretendecolmatar.
Subject: Ciências da Saúde, Ciências médicas e da saúde
URI: http://hdl.handle.net/10216/80821
Document Type: Publicação Didática
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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