Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80346
Author(s): Marcos André da Silva Rebelo
Title: Arquitectura Industrial & Arquitectura Moderna. Afinidades na prática arquitectónica portuense nos anos 50 e 60
Issue Date: 2012-11-08
Abstract: In the turn from the nineteenth to the twentieth century, the industrial shapes, mostly created by engineers, obtained a major role as they were spread in the architectural field. Those pure, simple shapes represented the ideals of a truly new, modern architecture, which represented progress, innovation and efficiency. Therefore, as a great impact was brought by the American industrial architecture, in which that time's greatest improvements regarding industrial production were recorded, it is in Europe that those buildings' language is disclosed and fully implemented, not only serving those simple shapes' purely pragmatic goal, but adding the symbolic layer to those works, as that language moved on to other functions. In Portugal we witness a delay in the arrival of those modern shapes, whereas it is only in the 20's that a first stage of the modernism is seen, and an ephemeral one, due to the policy of the "Estado Novo". Only in the 50's and 60's those shapes were disseminated, finding once again an exceptional field for experimentation in the industry. It was this work's main goal to understand if and how that happened also in Oporto, knowing that the city's circumstances were followed by some local dynamics, for that it is from that city that the second stage of the modernism's most prominent architects come. Using two formally different examples, it was found a wide resource, although late, to a modern architecture by two main means: by the formal design, and by its functional distribution.
Description: Na viragem do século XIX para o XX, as formas industriais, na sua maioria trabalho de engenheiros, ganharam protagonismo à medida que começavam a ser divulgadas no campo da arquitetura. Essas formas, puras, simples, representavam os ideais de uma arquitetura verdadeiramente nova, moderna, representativa do progresso, inovação e eficiência. Assim, ao passo que se regista um grande impacto da arquitetura industrial americana, dado que é aí que se verificam as principais mudanças nessa altura com respeito à produção industrial, é na Europa que a linguagem desses edifícios começa por ser divulgada e amplamente aplicada, não só com o objetivo puramente pragmático do uso dessas formas simples, mas adicionando o valor simbólico às obras, à medida que essa linguagem ia passando para outro tipo de programas. Em Portugal assistimos a um retardamento na chegada dessas formas modernas, sendo que apenas nos anos 20 e 30 se regista uma primeira fase do modernismo, fase efémera, dadas as políticas do Estado Novo. É somente nos anos 50 e 60 que se disseminam essas formas, encontrando mais uma vez na indústria o campo excecional para experimentação. Foi o principal objetivo perceber se e como terá isso acontecido também no Porto nessas duas décadas, sendo as circunstâncias dessa cidade acompanhadas de algumas dinâmicas locais, uma vez que é daí que saem os principais arquitetos da segunda fase do modernismo em Portugal. Recorrendo a dois exemplos formalmente díspares, constatou-se o recurso amplo, ainda que tardio, a uma arquitetura moderna por dois meios principais: pelo desenho formal, e pela organização funcional.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/80346
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23456.pdfArquitectura Industrial & Arquitectura Moderna. Afinidades na prática arquitectónica portuense nos anos 50 e 6018.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons