Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80306
Author(s): Ricardo Manuel Ramos Castanheira
Title: Gesamtkunstwerk. A utopia de Wagner.
Issue Date: 2013-11-07
Abstract: Th e Gesamtkunstwerk, or the total artwork,has its ideological roots in nineteenthcenturyRomanticism and since then hasbecome a recurring concept in the modernartistic practice and later postmodernism.Th is means, essentially, a search of a trueart, arising from its modes of integration orimmersion, and that according to a principleof aesthetic totality asserts, similarly, the ideaof a necessary complementarity between artand life, between art and society : the idea ofthe Gesamtkunstwerk is then simultaneouslyartistic, social, political and, above all, moral.Richard Wagner is the most signifi canthistorical appropriation of this idea, and inArt and Revolution and Th e Artwork of theFuture, he sets out the principles of his totalwork of art that, in view of the composer,had its most perfect realization in the musicaldrama. Music, dance, poetry, painting,sculpture and architecture itself celebrate thereunifi cation of artistic modalities, whichstems from anachronistic models of the past,especially of Antiquity. Th us, the wagnerianambition for the future reinstates the cultureof the Greek tragedy, reinterpreting it inthe form of drama as aesthetic whole. Th eWagnerian criticism would focus heavilyon the modern state and on the regulationsof the new bourgeois society; Wagner sought, thereby, to lay a path for the futureof art and modern society, depositing, inthe community of the men of the future, autopian hope, immediately determined bythe idea of wholeness in all dimensions of life.Architecture features a contemporaryideological crisis or, if you will, ontological;the distance between architecture and theindividual, as a function of external andabstract powers which now regulate thepractice, does not comply with the essentialnature of the discipline itself. Th e art of spacecan foster an aesthetic ideal that includes allits oppositions, all its paradoxes, in short,a principle of wholeness in all aspects ofarchitectural practice. Th e individual andthe community, the ideal space and the realspace, the relentless pursuit of beauty andharmony between the natural world and theconstructed one, can arise from a new projectof reunifi cation of the arts "under the wings ofa great architecture", in close correspondencewith its primary subject: the actual fi gurationof a community and a properly humanorder in the world.
Description: A Gesamtkunstwerk, ou obra de arte total,tem as suas raízes ideológicas no Romantismonovecentista e, desde então, tem vindo a serum conceito recorrente na prática artísticamoderna e, posteriormente, pós-moderna.Traduz-se, essencialmente, na procura deuma «verdade» da arte decorrente dos seusmodos de integração ou imersão, e quesegundo um princípio de totalidade estética,assevera, de igual forma, a ideia de umacomplementaridade necessária entre a artee a vida, entre a arte e a própria sociedade:a ideia da Gesamtkunstwerk é, então,simultaneamente artística, social, política e,sobretudo, moral.Richard Wagner representa a apropriaçãohistórica mais signifi cativa desta ideia, sendoque, em A arte e a revolução e A obra de arte dofuturo, enuncia os princípios da sua obra dearte total que, na perspectiva do compositor,tinha a sua mais perfeita realização no dramamusical. Música, dança, poesia, pintura,escultura e a própria arquitectura celebrama reunifi cação das modalidades artísticas,a qual decorre de modelos anacrónicos dopassado, nomeadamente da Antiguidade. Oideal de futuro wagneriano ambicionava,assim, reinstaurar a cultura trágica doshelénicos, reinterpretando-a sob a formado drama enquanto fórmula estética de totalidade sensorial. A crítica wagnerianaviria a incidir fortemente sobre o Estadomoderno e as instâncias normativas da novasociedade burguesa; Wagner procurava,assim, estabelecer uma via de futuro para aarte e para a sociedade moderna, depositando,na comunidade dos homens do futuro,uma esperança utopista, imediatamentedeterminada pela ideia de «totalidade» emtodas as dimensões da vida.A Arquitectura contemporânea apresenta umacrise ideológica ou, se quisermos, ontológica;o distanciamento da arquitectura para com oindivíduo, em função de poderes externos eabstractos que passaram a regular a sua prática,não respeita à natureza essencial da própriadisciplina. A arte do espaço pode promoverum ideal estético que contemple todas assuas oposições, todos os seus paradoxos; emsuma, um princípio de totalidade em todasas dimensões da prática arquitectónica. Oindivíduo e a colectividade, o espaço ideal e oespaço real, a busca incessante da beleza e daharmonia entre o mundo natural e o mundoconstruído, podem surgir de um novo projectode reunifi cação das artes, sob a alçada de umaArquitectura, em estreita correspondênciacom o seu objecto primordial: a fi guraçãoconcreta de uma colectividade e da ordempropriamente humana no mundo.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546299
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80306
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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