Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80306
Author(s): Ricardo Manuel Ramos Castanheira
Title: Gesamtkunstwerk. A utopia de Wagner.
Issue Date: 2013-11-07
Abstract: Th e Gesamtkunstwerk, or the total artwork, has its ideological roots in nineteenthcentury Romanticism and since then has become a recurring concept in the modern artistic practice and later postmodernism. Th is means, essentially, a search of a true art, arising from its modes of integration or immersion, and that according to a principle of aesthetic totality asserts, similarly, the idea of a necessary complementarity between art and life, between art and society : the idea of the Gesamtkunstwerk is then simultaneously artistic, social, political and, above all, moral. Richard Wagner is the most signifi cant historical appropriation of this idea, and in Art and Revolution and Th e Artwork of the Future, he sets out the principles of his total work of art that, in view of the composer, had its most perfect realization in the musical drama. Music, dance, poetry, painting, sculpture and architecture itself celebrate the reunifi cation of artistic modalities, which stems from anachronistic models of the past, especially of Antiquity. Th us, the wagnerian ambition for the future reinstates the culture of the Greek tragedy, reinterpreting it in the form of drama as aesthetic whole. Th e Wagnerian criticism would focus heavily on the modern state and on the regulations of the new bourgeois society; Wagner sought, thereby, to lay a path for the future of art and modern society, depositing, in the community of the men of the future, a utopian hope, immediately determined by the idea of wholeness in all dimensions of life. Architecture features a contemporary ideological crisis or, if you will, ontological; the distance between architecture and the individual, as a function of external and abstract powers which now regulate the practice, does not comply with the essential nature of the discipline itself. Th e art of space can foster an aesthetic ideal that includes all its oppositions, all its paradoxes, in short, a principle of wholeness in all aspects of architectural practice. Th e individual and the community, the ideal space and the real space, the relentless pursuit of beauty and harmony between the natural world and the constructed one, can arise from a new project of reunifi cation of the arts "under the wings of a great architecture", in close correspondence with its primary subject: the actual fi guration of a community and a properly human order in the world.
Description: A Gesamtkunstwerk, ou obra de arte total, tem as suas raízes ideológicas no Romantismo novecentista e, desde então, tem vindo a ser um conceito recorrente na prática artística moderna e, posteriormente, pós-moderna. Traduz-se, essencialmente, na procura de uma «verdade» da arte decorrente dos seus modos de integração ou imersão, e que segundo um princípio de totalidade estética, assevera, de igual forma, a ideia de uma complementaridade necessária entre a arte e a vida, entre a arte e a própria sociedade: a ideia da Gesamtkunstwerk é, então, simultaneamente artística, social, política e, sobretudo, moral. Richard Wagner representa a apropriação histórica mais signifi cativa desta ideia, sendo que, em A arte e a revolução e A obra de arte do futuro, enuncia os princípios da sua obra de arte total que, na perspectiva do compositor, tinha a sua mais perfeita realização no drama musical. Música, dança, poesia, pintura, escultura e a própria arquitectura celebram a reunifi cação das modalidades artísticas, a qual decorre de modelos anacrónicos do passado, nomeadamente da Antiguidade. O ideal de futuro wagneriano ambicionava, assim, reinstaurar a cultura trágica dos helénicos, reinterpretando-a sob a forma do drama enquanto fórmula estética de totalidade sensorial. A crítica wagneriana viria a incidir fortemente sobre o Estado moderno e as instâncias normativas da nova sociedade burguesa; Wagner procurava, assim, estabelecer uma via de futuro para a arte e para a sociedade moderna, depositando, na comunidade dos homens do futuro, uma esperança utopista, imediatamente determinada pela ideia de «totalidade» em todas as dimensões da vida. A Arquitectura contemporânea apresenta uma crise ideológica ou, se quisermos, ontológica; o distanciamento da arquitectura para com o indivíduo, em função de poderes externos e abstractos que passaram a regular a sua prática, não respeita à natureza essencial da própria disciplina. A arte do espaço pode promover um ideal estético que contemple todas as suas oposições, todos os seus paradoxos; em suma, um princípio de totalidade em todas as dimensões da prática arquitectónica. O indivíduo e a colectividade, o espaço ideal e o espaço real, a busca incessante da beleza e da harmonia entre o mundo natural e o mundo construído, podem surgir de um novo projecto de reunifi cação das artes, sob a alçada de uma Arquitectura, em estreita correspondência com o seu objecto primordial: a fi guração concreta de uma colectividade e da ordem propriamente humana no mundo.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546299
URI: https://hdl.handle.net/10216/80306
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23640.pdfGesamtkunstwerk. A utopia de Wagner.9.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons