Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/77735
Author(s): Eiras, Pedro
Title: Japão nos. 1,2, ... A invenção do oriente na poesia de Miguel-Manso
Issue Date: 2014
Abstract: In The Decay of Lying (1889), Oscar Wilde says that « the whole of Japan is a pure invention. There is no such country, there are no such people. » Almost a century later (1970), Roland Barthes travels to Japan to find himself lost in an empire of signs. Why does the Orient become a net of fictions, artifices, exiles, why does it multiply in a sequence of short poems, false haikus - Japan n. 1 to 7 - in Miguel-Manso's Contra a Manhã Burra (2008) ? Through a close reading of these poems, this essay aims to describe the imaginary of Japan in Miguel-Manso's work.
Description: Em O Declínio da Mentira (1889), Oscar Wilde afirma que "todo o Japão é pura invenção. Não há nenhum povo nem nenhum país assim." Quase um século depois (1970), Roland Barthes viaja para o Japão mas descobre-se perdido num império de signos. Por que se transforma o Oriente numa rede de ficções, artifícios, exílio, por que se multiplica numa sequência de breves poemas, falsos haikus - Japão nos 1 a 7 -, em Contra a Manhã Burra (2008) de Miguel-Manso? Através de um close reading dos poemas, este ensaio pretende descrever o imaginário do Japão na obra deste autor.
Subject: Humanidades
Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/77735
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

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