Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/77735
Author(s): | Eiras, Pedro |
Title: | Japão nos. 1,2, ... A invenção do oriente na poesia de Miguel-Manso |
Issue Date: | 2014 |
Abstract: | In The Decay of Lying (1889), Oscar Wilde says that « the whole of Japan is a pure invention. There is no such country, there are no such people. » Almost a century later (1970), Roland Barthes travels to Japan to find himself lost in an empire of signs. Why does the Orient become a net of fictions, artifices, exiles, why does it multiply in a sequence of short poems, false haikus - Japan n. 1 to 7 - in Miguel-Manso's Contra a Manhã Burra (2008) ? Through a close reading of these poems, this essay aims to describe the imaginary of Japan in Miguel-Manso's work. |
Description: | Em O Declínio da Mentira (1889), Oscar Wilde afirma que "todo o Japão é pura invenção. Não há nenhum povo nem nenhum país assim." Quase um século depois (1970), Roland Barthes viaja para o Japão mas descobre-se perdido num império de signos. Por que se transforma o Oriente numa rede de ficções, artifícios, exílio, por que se multiplica numa sequência de breves poemas, falsos haikus - Japão nos 1 a 7 -, em Contra a Manhã Burra (2008) de Miguel-Manso? Através de um close reading dos poemas, este ensaio pretende descrever o imaginário do Japão na obra deste autor. |
Subject: | Humanidades Humanities |
Scientific areas: | Humanidades Humanities |
URI: | https://hdl.handle.net/10216/77735 |
Document Type: | Artigo em Revista Científica Internacional |
Rights: | openAccess |
License: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
Appears in Collections: | FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional |
This item is licensed under a Creative Commons License