Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/76864
Author(s): Maria Eduarda Penha Souto de Moura
Title: EHL Campus - International Architecture Students Workshop - Construir o Abstrato
Issue Date: 2014-07-22
Abstract: #is dissertation provides a re!ection on a project presented at the InternationalForum of the École Hôtelière de Lausanne. #is work was realized during anExchange Programme year at Ponti!cia Universidad Católica de Chile: a di$erentuniversity, culture and, above all, teaching environment from the "ve previousyears in FAUP.#e exercise was carried out in limited time, without opportunity for indecisionor extensive re!ection. Although most of the decisions were made in an intuitiveand spontaneous manner, the resulting project is not without consciousness. Conversely,it can be understood that the project gains strength when rethought withproper references.#e theoretical aspect consists of the analysis of three matrices of compositionthat constitute the project: programmatic, landscape and formal. Each one hasa corresponding match in the Visual Arts "eld: an action painting by JacksonPollock, an abstractionist painting by Ângelo de Sousa and a suprematist paintingby Kazimir Malevich.#e goal is to analyze the idea, the method, and the result; from a distinct pointof view: an analysis that goes beyond the "eld of architecture to the limits ofthe project itself. In the context of the chosen references, the three matrices areanalyzed in a framework built on the dichotomy between the Imagery Referenceand Built Reference. #e Imagery Reference, from intuitive knowledge, is derivedfrom literary constructions. #e Built Reference, from scienti"c knowledge, onlyhas meaning as a theory of action.#e association and coordination of the di$erent views underlying the threematrices and references structure the work of the thesis.
Description: A dissertação tem como propósito a re!exão acerca de um projeto realizado para oFórum Internacional da École hôtelière de Lausanne. Esse projeto foi concretizadodurante o ano do programa de mobilidade na Ponti!cia Universidad Católica deChile, numa faculdade, numa cultura e, sobretudo, num ensino diferente dos cincoanos precedentes.O exercício foi realizado em tempo limitado, sem ocasião para indecisões ouprofundas re!exões. Grande parte das decisões foram tomadas de modo intuitivo eespontâneo, o que não signi"ca menos consciência na sequência do projeto. Podesemesmo a"rmar que o projeto ganha solidez quando repensado posteriormentee encontradas as referências que lhe diziam respeito.A tese parte da análise das três matrizes de composição que constituem o projeto:Matriz Programática, Matriz Paisagística e Matriz Formal. A cada uma delas faz-secorresponder uma referência no campo das Artes Plásticas: uma pintura gestualista,do pintor Jackson Pollock, uma obra abstracionista, do pintor português Ângelo deSousa e uma pintura suprematista, do pintor Kasimir Malevich.O objetivo é analisar a ideia, o método e o resultado, a partir de um ponto de vistadistinto. Uma análise que ultrapassa o campo da arquitetura, como também oslimites do próprio projeto.Escolhidas as referências, analisam-se as 3 matrizes segundo a dicotomia entre aReferência Imagética e a Referência Construída. Referência Imagética, provenientede um conhecimento intuitivo, derivada de construções literárias. ReferênciaConstruída, procedente de um conhecimento cientí"co, um conhecimento que sótem sentido enquanto teoria da ação.O trabalho consiste na constante associação e coordenação dos diferentes pontosde vista subjacentes às três matrizes e referências que estruturam a prova.
Subject: Artes
Arts
TID identifier : 201545373
URI: http://hdl.handle.net/10216/76864
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
32975.pdfEHL Campus - International Architecture Students Workshop - Construir o Abstrato88.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons