Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/70098
Author(s): A. Viana da Fonseca
Nuno Cruz
Paulo Lopes Pinto
Ricardo Andrade
Title: Capacidade de carga de estacas da fundação da nova ponte sobre o Rio Zambeze. Previsões e verificação através de ensaios de carga pelo método de Osterberg
Issue Date: 2008
Abstract: The evaluation of pile bearing capacity is dependent on the interpretation of the pile headload-settlement curve and the determination of the shaft and toe resistances in careful andwell instrumented tests, making possible to calibrate design methods from load transfer curvein depth for progressive loading levels. In the New Zambezi Bridge (Mozambique, Caia - Chimuara) deep foundations have been designed taking into consideration differentmethodologies: methods based in SPT data (Reese & O'Neill) and methods based in CPT data(Bustamante & Giasenelli, 1982), giving rise to some scatter in final results. For the completeand trustful solution, static load tests in piles were executed using Osterberg test method, inorder to obtain a simple way to evaluate shaft load transfer and define the applicability ofeach empirical methodology. Results of this comparative analysis are presented and somesuggestions are presented for regional practice.
Description: A determinação da capacidade de carga de estacas é directamente dependente da interpretaçãodas curvas carga-assentamento a partir do topo do elemento estrutural, pelo que a realizaçãode ensaios de carga bem instrumentados, tornam possível a calibração dos métodos de cálculoa partir das curvas de transferência de carga obtidas em profundidade para níveis decarregamento crescentes. O dimensionamento das estacas da nova Ponte sobre o Rio Zambeze(Caia - Chimuara, Moçambique) foi realizado tendo em conta 2 metodologias distintas:métodos baseados em ensaios SPT (FHWA, Reese & O'Neill, 1999) e métodos baseados emresultados CPT (Código Francês de Fundações, LCPC), que forneceram resultados algodistintos. Neste contexto, foram executados ensaios de carga em estacas (Osterberg), paraaferição das condições reais e definição da aplicabilidade de cada metodologia. Os resultadosobtidos e respectiva análise comparativa são apresentados em seguida.
Subject: Ciências Tecnológicas, Outras ciências da engenharia e tecnologias
Technological sciences, Other engineering and technologies
URI: http://hdl.handle.net/10216/70098
Source: Proceedings CLME' 2008 - 5º Congresso Luso-Moçambicano de Engenharia, IICEM - 2º Congresso de Engenharia de Moçambique.
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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