Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/26362
Author(s): Armando Malheiro da Silva
Fernanda Martins
José Azevedo
Maria Manuela Gomes de Azevedo Pinto
Title: Espaço Europeu de Ensino Superior e a Literacia Informacional : conceitos e objectivos de um projecto de pesquisa aplicada em Ciência da Informação
Issue Date: 2008
Abstract: This paper takes as general reference the European Higher Education Area ( EHEA) , wliose creation endeavoured an educative approach of all EuropeanUnion counlries. A new educational model needs new skills. The informational skills constitute one of the most important required by a university student inthe information society. So it is important to know how these university students are prepared in terms of competences and skills, in the use, articulation anddiffusion of the information gathered and applied in different contexts. It is also necessary to establish a connection between apprenticeship and acquisition of informational skills in high school and in university, and, with this information, to contribute to the definition of a strategy that allows Portuguese universities a goodperformance in the ability and skills to search and use of information. This article emphasizes in the information literacy theory, necessary to develop this kind of research.
Description: Este artigo toma como quadro de referência geral o Espaço Europeu de Ensino Superior (EEES), cuja criação implicou uma transformação do ensino superir em todos os paises da União Europeia. Um modelo educacional novo necessita de competências novas. As competências da informação constituem um dos mais importantesrequisitos de que precisa o estudante universitário da sociedade da informação.Imporia, por isso, saber como os estudantes universitários são preparados no que respeita à capacidade e destrezas na busca, uso, articulação e difusão da informação colhida e usada em diversos contextos e lambem estabelecer uma ligação entre a aprendizagem e a aquisição de competências informacionais no Secundário e na Universidade.Estes dados contribuirão para a definição de uma estratégia que ajuste a universidade portuguesa a um bom desempenho das competências e capacidades na busca e uso da informação. Como um estudo desta natureza necessita de bases e pressupostos teóricos, estes são profusamente apresentados no texto aqui apresentado.Este texto abunda neles.
Subject: Ciência da Informação, Outras ciências sociais
Information science, Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/26362
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73067.pdfAMS_et_al_Paginasa&b_Espaco_Europeu_Ensino_Superior_e_a_Literacia_informacional3.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons