Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/155376
Author(s): Flávio Manuel Vieira da Silva
Title: A (des)construção do ser professor a nível profissional e pessoal
Issue Date: 2023-11-02
Abstract: The School Placement represents the final stage of academic training, where the knowledge acquired throughout our career as students is put into practice. Here we are placed during a school year, in a school context and confronted with the reality that exists in this environment. This experience allows the preservice teachers to acquire a set of tools that will help them overcome the challenges that arise throughout this period also in the future as a teaching professional. This report aims to explain my journey during this School Placement, the most significant things I experienced and the reflections that led me to have regarding my professional and personal future. This report is organized into five fundamental parts: "Introduction" which contextualizes the document; "Biographical Framework", briefly presents a little of my history, both at a sporting and academic level, and the expectations I had for this important stage of my training; followed by the "Institutional Framework", which characterizes the internship process, the place where it was carried out and presents a presentation of the groups that accompanied me in this experience, the two Internship Centers, the Physical Education Group, the Cooperating Teachers , Advisor Professor and the two Classes with whom I had the privilege of working; The next is the "Operational Framework" which is divided into 2 Areas. Area 1 - Organization and Management of Teaching and Learning covers topics about the conception of teaching and its planning, Area 2 - Participation in school and Community Relations presents all the activities in which I was involved during this internship year, the challenges that appeared to me and how I tried to solve them, in the relationship with the school community and in what these experiences contributed to my professional evolution. The last part "The closing of a happy cycle", serves as a conclusion and reflection of this entire process and the feelings I brought with the end of this chapter of my life.
Description: O Estágio Profissional representa a etapa final da formação académica, onde são colocados em prática os conhecimentos que foram adquiridos durante todo o nosso percurso enquanto estudantes. Aqui somos colocados durante um ano letivo, num contexto escolar e confrontados com a realidade existente neste meio. Esta experiência, permite ao estudante estagiário adquirir um conjunto de ferramentas, que o vão ajudar a ultrapassar os desafios que vão aparecendo ao longo deste período como também no futuro enquanto profissional docente. Este relatório tem o intuito de expor o meu percurso durante este Estágio Profissional, o que de mais significativo experienciei e às reflexões que me levaram a ter relativamente ao meu futuro profissional e pessoal. Este relatório está organizado em cinco partes fundamentais: "Introdução" que contextualiza o documento ; "Enquadramento Biográfico", apresenta de forma breve um pouco da minha história, tanto a nível desportivo como a académico, e as expetativas que trazia para esta importante etapa da minha formação; seguindo-se, o "Enquadramento Institucional", no qual se caracteriza o processo de estágio, o local onde este foi realizado e faz uma apresentação dos grupos que me acompanharam nesta experiência, os dois Núcleos de Estágio, o Grupo de Educação Física, as Professoras Cooperantes, Professor Orientador e as duas Turmas com quem tive o privilégio de trabalhar; o próximo ponto é o "Enquadramento Operacional" que se encontra dividido em 2 Áreas. A Área 1 - Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem aborda temas acerca da conceção de ensino e do seu planeamento, a Área 2 - Participação na escola e Relações com a Comunidade apresenta todas as atividades onde estive envolvido durante este ano de estágio, os desafios que me foram aparecendo e como os tentei solucionar, na relação com a comunidade escolar e no que essas experiências contribuíram para a minha evolução profissional. A última parte "O fechar de um ciclo feliz", serve como conclusão e reflexão de todo este processo e dos sentimentos que trouxe com o finalizar deste capítulo da minha vida.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 203481240
URI: https://hdl.handle.net/10216/155376
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650599.pdfA (des)construção do ser professor a nível profissional e pessoal656.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.