Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/140777
Author(s): Pereira, Maria João
Cosme, Ariana
Malato, Maria Luísa
Title: A formação em educação literária na construção do professor como interlocutor qualificado
Issue Date: 2021
Abstract: This article presents an action research project within the scope of a teacher training program in the field of Literary Education with five classes of teachers in the city of Porto (Portugal), whose aim is to analyze and produce knowledge about teaching practices and the pedagogical potential of Literary Education. Thus, we reflect on the importance of pedagogical paradigms by the way they influence the idea of School, the role of teachers in the definition of Literary Education and its importance as a pedagogical instrument added to the construction of the program. Therefore, paths are opened for reflection on Literary Education as a space for promoting democracy that motivates the construction of critical citizens about their context and that teacher training is recognized as an essential part of a reflective pedagogical action, appealing to the action of a teacher as a "qualified interlocutor" (COSME, 2009). In summary, we can conclude that through the cooperation between participating teachers and researchers, we had here the opportunity to combine perspectives and experiences on concepts and practices in Literary Education. The speeches about practices are opportunities to reflect on them. We also consider that what we define as a practice traces lines of action in pedagogical work, with its specific strategies and instruments.
Description: Este artigo apresenta um projeto de pesquisa-ação no âmbito de um curso de formação de professores no campo da Educação Literária, junto de cinco turmas de professores na cidade do Porto (Portugal) e cujo objetivo visava analisar e produzir conhecimento sobre as práticas docentes e o potencial pedagógico da Educação Literária. Assim, refletimos sobre a importância dos paradigmas pedagógicos pela forma como influenciam a ideia de Escola, o papel dos professores na definição da Educação Literária e sua importância enquanto instrumento pedagógico agregado à construção do programa. É nesta linha que se abrem caminhos para a reflexão sobre a Educação Literária enquanto espaço de promoção de democracia, motivador para a construção de cidadãos críticos sobre o mundo envolvente e que se reconhece a formação de professores como parte imprescindível de uma ação pedagógica reflexiva, apelando à ação de um professor enquanto "interlocutor qualificado" (COSME, 2009). Em síntese, podemos concluir que, através da cooperação entre professores participantes e investigadoras, tivemos aqui a oportunidade para aliar perspetivas e experiências sobre conceções e práticas em Educação Literária. Os discursos sobre as práticas são oportunidades para refletir sobre as próprias. Consideramos também que o que definimos como prática traça linhas de ação no trabalho pedagógico, com as suas estratégias e instrumentos específicos.
URI: https://hdl.handle.net/10216/140777
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional
FPCEUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
519149.pdf466.87 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.