Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131008
Author(s): Pimenta, Rosângela Oliveira Cruz
Rodrigues, Sónia Valente
Title: Formação contínua de professores portugueses no contexto de ensino-aprendizagem da expressão escrita: estudo preliminar
Issue Date: 2020
Abstract: We intend to disseminate the results of an exploratory study on the way in which the teaching of writing in the classroom is carried out by teachers with recent experience of continuous education in this area. The study, carried out in the first quarter of 2020 in Portuguese public schools, has a qualitative nature, based on the observation of classes and the analysis of teaching material of two Portuguese teachers from the 3rd cycle of basic education and secondary education, one of them attended, during the school year 2019/2020, a continuous education on didactics of writing. The conceptual framework is part of the confluence of areas such as educational research, the education of Portuguese teachers, and the teaching of writing. Although limited, the data allow to raise questions of a broader future investigation on teaching-learning practices of writing and to identify dimensions that should be reinforced in such practice. They also make it possible to reinforce the need for systematic and regular continuous education in the teaching of writing as a strategy to enhance this activity in the classroom
Description: Pretendemos divulgar os resultados de um estudo exploratório sobre o modo como se processa o ensino da escrita em sala de aula por professores com experiência recente de formação contínua nessa área. O estudo, realizado no primeiro trimestre de 2020 em escolas portuguesas do ensino público, tem natureza qualitativa, baseando-se na observação de aulas e na análise de material didático de dois professores de Português do 3.º ciclo do ensino básico e ensino secundário, tendo um deles frequentado, durante o ano letivo 2019/2020 uma ação de formação contínua sobre didática da escrita. O quadro conceptual inscreve-se na confluência de áreas como a investigação educacional, a formação de professores de Português e a didática da escrita. Embora limitados, os dados permitem sustentar questões de uma investigação futura mais ampla sobre práticas de ensino-aprendizagem da escrita e identificar dimensões que deverão ser reforçadas em tal prática. Permitem ainda reforçar a necessidade de formação contínua sistemática e regular em ensino da escrita como estratégia para potenciar o ensino da escrita na sala de aula.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/131008
Document Type: Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Outra Publicação em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433942.pdf339.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.