Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130887
Author(s): Gonçalo Reinolds Pombo
Title: Estrutura, Objecto, Eventos. O "outro" arranha-céus
Issue Date: 2019-11-05
Abstract: The events orchestrated by the movement of bodies in space are one of the neglected layers of architecture and that often reduces it to a knowledge of form, says Bernard Tschumi. Creative manipulation of programs and the elements that confine space is a hypothesis for the enhancement of wished human interactions. Taking events and spaces as two entities that despite being independent, mutually interact, is the overall question throughout the work: are spaces conditioning human interactions, or the opposite? This dissertation is the answer to an international competition which proposes its participants in giving answers on inventive skyscrapers: the design of concepts, which through high-rises, can answer current issues of society. It is explored in the submitted tower, an approach that reduces built form to its structural function, and allows the community to appropriate space. A second complementary layer that occupies the leftovers of the structural elements is filled with the ''family'' of non-static elements, which were called ''objects''. The interventions that fulfill the constant fluctuations of the domestic needs are the initial hypothesis, and it is believed that it can adapt to unusual and delirious needs. In an early stage of the making of the dissertation, software was used in order to produce renders that can enrich the project, and after, the investigations of two main authors proceeded. Bernard Tschumi looks towards architecture through the lens of three entities: space, event, and movement that together create a given program, and utilizes knowledge from other disciplines such as cinema, psychoanalysis, and philosophy, to support his theory. Rem Koolhaas, in a more self-referenced approach, makes use of buildings, social and urban conditions to analyse the contemporary phenomena of globalization. This dissertation is the mirror of a vision, swings between references and idiosyncrasies, and should be understood as a closing chapter, but also the beginning of a study that will long last.
Description: Os eventos orquestrados pelos corpos no espaço são uma das camadas negligenciadas da arquitetura e que muitas vezes a faz ser reduzida a um conhecimento da forma, refere Bernard Tschumi. Uma criativa manipulação dos programas e delimitação dos espaços é hipótese para a fomentação de interações desejáveis de vida humana. A consideração dos eventos e os espaços como duas entidades que embora independentes, exercem mutuamente forças, é a questão transversal em todo o trabalho: condicionarão os espaços as ações humanas, ou o inverso? A presente dissertação é a resposta a um concurso internacional que propõe aos participantes a elaboração de propostas inovadoras de arranha-céus: projetos de conceitos que visem, através de construções em altura, dar respostas a problemas correntes da sociedade. Explora-se, na torre submetida, uma abordagem que reduz a ''forma'' construída à sua função estrutural e que possibilita oferecer à comunidade, espaço para apropriação. Uma segunda camada que complementa os espaços sobrantes deixados pelos elementos estruturais é preenchida com a família de componentes não perenes a que se chamou de ''objetos''. As intervenções que vão de encontro às constantes flutuações dos desejos domésticos é hipótese inicial e acredita-se que, desse modo, a definição dos espaços se adapte aos inusitados e delirantes gostos. Numa primeira fase exploraram-se softwares que permitem a elaboração de renders que ilustram o conceito, e numa segunda, aprofundou-se o estudo teórico de dois autores principais. Bernard Tschumi através de uma análise da arquitetura na ótica do espaço, movimento e evento que determinam um programa, e que utiliza conhecimentos de áreas como o cinema, psicanálise e filosofia para sustentar o seu discurso. Rem Koolhaas, que numa abordagem mais autorreferencial, utiliza edifícios e condições urbanas e sociais apreensíveis, num olhar atento sobre os fenómenos contemporâneos da globalização. A dissertação pretende espelhar uma visão, que deambula entre referenciação e idiossincrasias, devendo esta ser entendida como um ''encerrar'', mas também um abrir portas para um estudo que se prolongará.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202669858
URI: https://hdl.handle.net/10216/130887
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433515.pdfExperimentação, Contextualização, Produção. Experimentação, Contextualização, Produção. Um arranha-céus para Nova Iorque20.95 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.