Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/129189
Author(s): Moreira, Ana Isabel
Duarte, Pedro
Alves, Luís Alberto Marques
Barca, Isabel
Title: Troca por troca: cidadania pela história? Ensaio bibliográfico sobre as relações entre ciências sociais e educação para a cidadania
Issue Date: 2020
Abstract: Like Pinar (2015) and Santomé (2017), we recognize in this work, that history is an unambiguous element in the context of education for citizenship, however denoting that, in this level, the remaining curricular areas cannot be despised. The teaching of history, also associated with other social sciences, based on certain intentionalities (Prats, 2006) can, in fact, contribute to a democratic education, responsible an open to dialogue, in an effort to real citizenship. If the students develop their own skills of historical thinking (Seixas and Morton, 2013), more than just memorize contents and unique explanations, acquiring citizen awareness as subjects capable of critically interpreting the society they belong to, grounded on the available evidence (Barca, 2015; Alves, 2016; Chapman, 2016). This process, however, foresees the understanding that education dynamics for citizenship are not circumscribed to only one area of knowledge. The process of citizen formation has to be a collective effort (Biesta, 2011), transdisciplinary and transverse (López, 2015), with the History subject having a fundamental role, but not exclusive. Having as a starting point recent news in Portugal that seem to confirm some confusion between historical education and education for citizenship, we intend to develop a reflection about these two formative domains. Thus, we will discuss dominant educational approaches, hidden curricular dimensions, (dis)ordered intentions inherent to the subjects that, several and with their own specificities, can assert themselves as a resource for a consequent citizen attitude.
Description: Como Pinar (2015) e Santomé (2017), reconhecemos, neste trabalho, que a história é um elemento inequívoco no âmbito da educação para a cidadania, porém denotando que, a este nível, as restantes áreas curriculares não podem ser menosprezadas. O ensino da história, também associado a outras ciências sociais, assente em determinadas intencionalidades (Prats, 2006) pode, de facto, contribuir para uma educação democrática, responsável e aberta ao diálogo, no sentido de uma real cidadania. Se mais do que memorizarem conteúdos e explicações únicas, os estudantes desenvolverem destrezas próprias do pensamento histórico (Seixas e Morton, 2013), adquirindo consciência cidadã como sujeitos capazes de interpretar criticamente a sociedade onde se integram, fundamentando-se na evidência disponível (Barca, 2015; Alves, 2016; Chapman, 2016). Esse processo, todavia, pressupõe a compreensão de que as dinâmicas de educação para a cidadania não se circunscrevem a uma só área do saber. O processo de formação cidadã tem de ser um esforço coletivo (Biesta, 2011), transdisciplinar e transversal (López, 2015), tendo a disciplina de História um papel fundamental, não exclusivo. Partindo de notícias recentes, em Portugal, que parecem confirmar certa confusão entre educação histórica e educação para a cidadania, pretendemos desenvolver uma reflexão sobre estes dois domínios formativos. Assim, discutiremos abordagens educativas dominantes, dimensões curriculares ocultas, intenções (des)ordenadas inerentes às disciplinas que, várias e com especificidades próprias, poderão afirmar-se como recurso para uma consequente atitude cidadã.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/129189
Source: Historia, patrimonio, arte y ciudadanía: aportaciones desde la educación: Comunicaciones del IX Simposio Internacional de didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano. Barcelona 2019
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional

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