Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128927
Author(s): José Miguel Diniz Pereira Esteves de Oliveira
Title: O Papel das Novas Tecnologias na Educação Médica: Perceções relativas ao estudo da Anatomia com auxílio de computador
Issue Date: 2020-05-13
Abstract: The paradigm shift in medical curriculum as well as the ever increasing influence of technology in pedagogical context challenge the traditional teaching process of core medical curriculum sciences, as is the case of Anatomy. In this context is relevant to understand students perspectives towards the implementation of new pedagogical approaches. This study evaluates the impact of the satisfaction with the implementation of a Computer Assisted Learning (CAL) training platform on the performance of medical students. Additionally, the present research aims to verify a potential dose-dependent effect between students' satisfaction performance and frequency of training through CAL platform, and, if present, measure its impact. A total of 671 medical students attending Musculoskeletal (MA) and Cardiovascular Anatomy (CA) courses were allocated to one of three groups (MA Group, CA Group, MA + CA Group). Students satisfaction was accessed using a validated questionnaire after each session. After the online training sessions, the students improved their perception towards CAL training, a trend that was observed in all three groups. Indeed, students' performance improved in the MA Group (Session 1 vs. Session 2: Part I 38,30 ± 5.06 vs. 39,98 ± 4.97 P < 0.001, Part II 17,60 ± 2.33 vs. 18,77 ± 2.55 P < 0.001, Part III 38,50 ± 5.14 vs. 40,30 ± 4.88 P < 0.001, Part IV 39,58 ± 4.53 vs. 41,44 ± 4.22 P < 0.001). The increase in satisfaction between session (Delta Perceptions score) showed a small positive correlation with the Musculoskeletal Anatomy training sessions in the MA Group (r = 0.259, P < 0.001) and a moderate positive correlation in the MA + CA Group (r = 0.366, P < 0.001). It also showed a small positive correlation with the Cardiovascular Anatomy training sessions CA Group (r = 0.198, P = 0.001). A positive dose-dependent effect between satisfaction and the number of training sessions was observed in both MA Group and CA Group.
Description: A mudança de paradigma no currículo médico e a crescente influência da tecnologia no contexto pedagógico criam desafios ao modelo tradicional do processo de ensino das ciências médicas fundamentais, como no caso da Anatomia. Neste contexto, importa perceber as perspetivas dos estudantes relativamente à implementação de novas abordagens pedagógicas. Este estudo avalia o impacto da satisfação com a implementação de uma plataforma de treino de Aprendizagem Assistida por Computador (AAC) no desempenho dos estudantes de Medicina. Adicionalmente, este trabalho pretende aferir a presença de um potencial efeito dose-dependente entre a satisfação dos estudantes e a frequência de treino com a plataforma de AAC, e, se presente, medir o seu impacto. Um total de 671 estudantes de Medicina que frequentam as unidades curriculares de Anatomia do Sistema Locomotor (MA) e Cardiovascular (CA) foram alocados a um de três grupos (Grupo MA, Grupo CA, Grupo MA + CA). A satisfação dos estudantes foi avaliada no fim de cada sessão usando um questionário validado. Depois das sessões de treino online, os estudantes melhoraram a sua perceção relativa ao treino na plataforma de AAC, tendência esta que foi observada em todos os três grupos. Adicionalmente, o desempenho dos estudantes melhorou no grupo MA (Sessão 1 vs. Sessão 2: Parte I 38,30 ± 5.06 vs. 39,98 ± 4.97, P < 0.001; Parte II 17,60 ± 2.33 vs. 18,77 ± 2.55, P < 0.001; Parte III 38,50 ± 5.14 vs. 40,30 ± 4.88, P < 0.001; Parte IV 39,58 ± 4.53 vs. 41,44 ± 4.22, P < 0.001). O aumento na satisfação entre sessões (score Delta Perceptions) mostrou uma pequena correlação positiva nas sessões de treino de Anatomia do Sistema Locomotor no grupo MA (r = 0.259, P < 0.001) e uma correlação positiva moderada no grupo MA + CA (r = 0.366, P < 0.001). Os resultados também mostraram uma pequena correlação positiva com as sessões de treino do Sistema Cardiovascular no grupo CA Group (r = 0.198, P = 0.001). Assim, observou-se um efeito positivo dependente da dose entre a satisfação e o número de sessões de treino no grupo MA e no grupo CA
Subject: Outras ciências médicas
Other medical sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Outras ciências médicas
Medical and Health sciences::Other medical sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/128927
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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