Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128425
Author(s): Rodrigues, Sónia Valente
Title: A escrita argumentativa na escolaridade obrigatória: descrição e fundamentação de um percurso didático
Issue Date: 2020
Abstract: This work aims to contribute to the didactic discussion around the planning of didactic courses for the development of argumentative writing in young people between the ages of 12 and 18, based on research related to the developmental stages and the psycholinguistic operations involved in the elaboration of argumentative texts (Brassart 1990, Coirier & Golder 1993, Golder 1996). Two lines of force are highlighted in this paper. The first is based on the assumption that, on the basis of the construction of any argumentative discourse, there are operations of justification and negotiation (Golder 1996). The second concerns the compositional organization of the argumentative text highlighting the relevance of the connection of the discursive units that are argument with those that are opinion. The relations between the explanation of opinion and the arguments must result in a coherent whole by mobilizing the language resources which ensure the establishment of such relations. In this article, a didactic course constructed based on the assumptions and observations extracted from its implementation in diverse school contexts is presented.
Description: Este trabalho visa contribuir para a discussão didática em torno da planificação de percursos didáticos para o desenvolvimento da escrita argumentativa em jovens entre os 12 e os 18 anos, tendo por base investigação relacionada com os estádios desenvolvimentais e as operações psicolinguísticas implicadas na elaboração de textos argumentativos (Brassart 1990, Coirier & Golder 1993, Golder 1996). Dessa investigação realçam-se duas linhas de força. A primeira assenta no pressuposto de que, na base da construção de qualquer discurso argumentativo, estão as operações de justificação e de negociação (Golder 1996). A segunda diz respeito à organização compositiva do texto argumentativo destacando a relevância da conexão das unidades discursivas que são argumento com as que são opinião. As relações entre a explicitação da opinião e os argumentos devem resultar num todo coerente, mediante a mobilização de recursos de língua que asseguram o estabelecimento dessas relações. Neste artigo, é apresentado um percurso didático construído com base nos pressupostos enunciados e em observações extraídas da sua implementação em contextos escolares diversificados.
Subject: Ciências da linguagem
language sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/128425
Source: Argumentação e discurso: fronteiras e desafios
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
404566.pdf1.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.