Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/127176
Author(s): Luís Calafate
Maria João Mendonça
Clara Vasconcelos
Rosa Costa
Title: Uma visão global sobre os pacemakers cardíacos: Ensino Baseado em Casos no 9º ano de escolaridade
Issue Date: 2019
Abstract: <jats:p>Resumo Nas ultimas decadas, a pesquisa em Ensino de Ciencias tem evidenciado a relevancia do papel desempenhado pela Historia da Ciencia no ensino e aprendizagem das mesmas. E tao importante aprender ciencias como aprender sobre ciencias e esta compreensao sobre o que e a ciencia envolve tanto reconhecer a sua insercao num contexto social, como tambem ter uma ideia de como e construido o conhecimento cientifico e de que forma este se diferencia dos saberes do quotidiano. A metodologia de Ensino Baseado em Casos (EBC), rompeu decadas de ensino meramente transmissivo e enquadra-se na perspetiva socioconstrutivista da aprendizagem, onde o professor e mediador e os alunos trabalham em grupos e aprendem com os seus colegas. Esta metodologia de ensino parece assim vantajosa, uma vez que os alunos desenvolvem habilidades de trabalho colaborativo e resolucao de problemas, alem de dotar os alunos com ancoras mentais para os fatos, conceitos e principios a serem estudados e assimilados. Reconhecendo a potencialidade desta metodologia de ensino e a faculdade da HC no ensino das ciencias, foi proposto um caso que espelha a historia do avanco cientifico e tecnologico dos pacemakers cardiacos. O estudo, ainda em desenvolvimento, ira incidir numa amostra de conveniencia (n=26) constituida por alunos do 9o ano de escolaridade de uma escola publica de uma zona urbana do norte do pais. Palavras-chave: Historia da Ciencia; ensino baseado em casos; pacemakers cardiacosAbstract In recent decades, research in science education has highlighted the importance of the role played by HC in teaching and learning. As Matthews (1995), is so important to learn how to learn science as to learn science. This understanding of the Science involves both recognize the insertion in a social context, your as well as get an idea of how scientific knowledge is constructed and how this differs from knowledge of everyday life. The case-based teaching methodology broke decades of teaching merely transmissive and fits on social constructivism theory perspective of learning, where the teacher is a mediator and the students work in groups and learn from their colleagues. This teaching methodology seems so advantageous, since students develop job skills and collaborative problem-solving, in addition to providing students with mental anchors for the facts, concepts and principles to be studied and assimilated. Recognizing the potential of this methodology of teaching and the power of HC in science teaching, it was proposed a case that mirrors the history of scientific and technological advancement of pacemakers. This study, still under development, will focus on a convenience sample (n=26) consisting of students from the 9th grade level of a public school in an urban area in the north of the country. Keywords: history of science; case-based teaching; pacemakers.</jats:p>
URI: https://hdl.handle.net/10216/127176
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
399009.pdf282.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.