Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123688
Author(s): Duarte, Isabel Margarida
Rodrigues, Sónia Valente
Title: A aprendizagem de Português Língua Estrangeira baseada em projetos: os provérbios como base de uma sequência didática
Issue Date: 2018
Abstract: Proverbs constitute a type of text with great pedagogical-didacticpotential, mainly with regards to the teaching of a foreign language. Not onlydo they facilitate the study of textual and communicative aspects such asthe syntactic and semantic, but also lexical elements. Furthermore, proverbstransmit and express cultural content. There is often a very close connection,with regards to meaning and the contexts of use, between proverbs used indifferent languages, even when there we cannot account for the existenceof strong historical ties among their speakers. Consequently, they are oftenused in the organization of didactic sequences oriented towards lexicaldevelopment.This article presents a didactic experience of teaching of Portuguese as aForeign Language through a method of learning based on projects that usethe proverb as a structuring element. Combining the multiple pedagogicaldidacticpotential of the proverb and the methodology of project-basedlearning allowed for the simultaneous construction of knowledge andthe creation of signifi cant cultural objects linked to the students' socialenvironment.
Description: O provérbio constitui um género de texto com grande potencialpedagógico-didático no ensino de língua estrangeira. Permite não só trabalharaspetos textuais e comunicativos como elementos sintáticos, semânticos e lexicais. Além disso, traduz conteúdos culturais do povo em cuja língua seexpressam. Por fi m, mantém com os provérbios de outras línguas e de outrospovos uma ligação relativamente ao sentido que carreiam e aos contextos deuso, mesmo quando entre esses povos não existe uma relação histórica forte.Por estes motivos, é frequentemente utilizado na organização de sequênciasdidáticas orientadas para desenvolvimento lexical.Este artigo divulga uma experiência didática de ensino de PortuguêsLíngua Estrangeira pelo método da aprendizagem baseada em projetostendo o provérbio como elemento estruturador. Aliando as múltiplaspotencialidades pedagógico-didáticas do provérbio e da metodologia daaprendizagem baseada em projetos, a construção dos saberes foi realizadaem simultâneo com a criação de objetos culturais signifi cativos ligados aomeio social em que se encontravam inseridos os estudantes.
Subject: Línguas
Languages
URI: https://hdl.handle.net/10216/123688
Source: As línguas estrangeiras no ensino superior: propostas didáticas e casos em estudo
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
240687.pdf599.03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.