Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119702
Author(s): Pinto, Alexandra Guedes
Title: Deícticos e persuasão no discurso publicitário
Issue Date: 2018
Abstract: In this text we analyze some syntactic and semantic aspects of the light verb dar 'to give' in European Portuguese, arguing that there are, at least, two distinct values of this light verb: one where it has three arguments (DAR 2) and, therefore, it is close to the corresponding full verb (DAR 1) and other value in which it is truly a light verb and it has, at least apparently, two arguments and it is therefore not ditransitive (DAR 3). We propose that the light verb DAR 2 is generated in a low position in the structure, similar to the full verb, distinguishing itself from it by forming a complex predicate with the deverbal N with which it combines, while the light verb DAR 3 is generated in v.
Description: Neste texto fazemos uma análise de alguns aspetos sintáticos e semânticos do verbo leve dar em Português Europeu, defendendo que há pelo menos dois valores distintos deste verbo leve: um em que tem três argumentos (DAR 2) e, nessa medida, aproxima-se do verbo pleno correspondente (DAR 1) e outro em que é verdadeiramente leve e tem, pelo menos aparentemente, dois argumentos, não sendo, portanto, ditransitivo (DAR 3). Propomos que o verbo leve DAR 2 é gerado numa posição baixa na estrutura, idêntica à do verbo pleno, distinguindo-se dele por formar um predicado complexo com o N deverbal com o qual se combina, enquanto o verbo leve DAR 3 é gerado na posição de v.
Subject: Ciências da linguagem
language sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/119702
Source: A linguística em diálogo: volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275496.pdf326.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.