Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119364
Author(s): Bruna Filipa Ribeiro Nunes
Title: Olhar o passado em defesa do futuro
Issue Date: 2018-11-06
Abstract: To be "sustainable" is not a post-modern attitude. Architecture relies, more than ever, in the relearning of the Modern Era critical spirit and the revisiting of the past, to proof that an architectural work does not depend on a key concept. Instead, it depends on "being born", paraphrasing Távora, "from the people and from the land", in accordance with conditioning factors established by the surroundings. In the 60s, a new posture, linking conscience and responsability, was born to assure the return of dwelling quality, the respect for nature and the central position of Men, promoting the focus on the features of places, for a "present" architecture free of a negative impact on the future. "Sustainability" was presented as a rescue against the International Modern Architecture, known for its destruction habilities towards all forms of architeture based on identity, on the place, on the people and the sensitivity regarding Regional Architecture, born of the symbiosis between necessity and rationalism. It seemed a rational stance, were it not for the possibility of modern architecture to prove that such features can be felt in a touching variety of languages and interventions left to posterity by the revered masters of the 20th century architects, and that "sustainability" concerns as always proven to exist in the works of Architects both in the World, such as Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, Alvar Aalto, and in Portugal, Raul Lino, Fernando Távora, Alfredo Viana de Lima or Álvaro Siza Vieira. In opposition to the internacional post-war movement and the reflexion (achieved at the epicenter of modernism - CIAM - as in Portugal, specially from the I Congress of Nacional Architecture, in 48) that architecture must hear the echoes of the "Heart of the City" and learn from the historical past and the history of places, in appreciation of the conection between erudition and popular knowledge. Through a renewed look at the steps taken in the architecture of the first International and Portuguese modernity of the 20th century, we intend to prove the timelessness of the so-called "sustainable" arguments.
Description: Ser "sustentável" não é um exclusivo pós-moderno. A Arquitectura depende hoje, mais do que nunca, do resgate do criticismo da Modernidade e da visita ao Passado, para que uma obra arquitectónica esteja em "Permanência", esta não depende de um conceito-chave, mas sim, de SER e NASCER (parafraseando Távora), "do povo e da Terra", espontânea como uma flor, de acordo com condicionantes oferecidas pela envolvente. Nos anos 60, uma nova postura, associando consciência e responsabilidade, nascia para assegurar a recuperação da qualidade das habitações, o respeito pela natureza e pela centralidade do Homem na arquitectura, promovendo a atenção às características da envolvente, para desenvolver uma arquitectura no "presente", livre de impacto maléfico no futuro. A "sustentabilidade" apresentava-se como um "resgate" relativamente à Arquitectura Moderna Internacional, de um abstraccionismo aniquilante de toda a forma de intervenção assente nas raízes, no "sítio", nas pessoas e na sensibilidade face à Arquitectura Regional, nascida da simbiose entre necessidade e racionalidade. Postura racional, não fosse a possibilidade de, na análise do "processo moderno", se ler uma comovente variedade de formas de discurso e estratégias de intervenção deixadas à humanidade pelos distintos mestres do século XX que provam que as preocupações "sustentáveis" sempre se fizeram representar nas obras dos mestres. A nível internacional, em Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe ou Alvar Aalto. Em Portugal: em Raul Lino, Fernando Távora, Alfredo Viana de Lima ou Álvaro Siza Vieira. Em oposição ao Movimento Internacional do pós-guerra, e no curso da reflexão (alcançada internacionalmente no epicentro da Modernidade - CIAM - como, em Portugal, especialmente, a partir do I Congresso de Arquitectura de 1948) de que a Arquitectura precisava de ouvir os ecos do "coração da cidade", aprender com os movimentos da História e com a história dos "sítios" no apreço pela união entre erudição e saber popular, estabeleceramse novas proposições que, com o auxílio da consciência e amabilidade, alteraram o futuro da Arquitectura no mundo. É assim, num renovado olhar sobre os passos dados na Arquitectura da primeira modernidade Internacional e Portuguesa do século XX, que se procura provar a intemporalidade dos argumentos da "sustentabilidade".
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202376419
URI: https://hdl.handle.net/10216/119364
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
321403.pdfOlhar o passado em defesa do futuro80.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.