Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119051
Author(s): António Carlos Cadilhe Ventura
Title: A minha "casa (velhota)"/objecto-praticável de aprendizagens. Experiência e Investigação/Projecto-(D)E-Arquitetura
Issue Date: 2018-11-05
Abstract: The history of this dissertation arises to express a personal wayof understanding architecture and, essentially, a way of practicing it.This work wants to be project, synthesis, critical sense of knowledge,research writing and drawing.Challenged by the uneasiness of the do-project, this is seeking togo against a common architecture that uncovers through an essentialgesture the beauty in simple thing. It makes sense as a resource where thecondition of life, in the course of everyday life, is intended to prolong.In this statement denounces a position for an endless manifestation of alearning in architecture, we can not fail to mention that the dissertationas a circumstance and experinece of life would not be possible withouthaving been apprehended in the teachings of several characteres. Adissertation in, "reading, drawing, writing, image, model; bibligraphicstudy, case study; course | room in room that promotes recognition ofpersonal project materials; strive for a synthesis of thought | observation| knowledge tending to the creation of the personal station that projectsa resolution of the problem 'what is architecture?'"The purpose of the research for a synthesis of knowledge is toproblematize a small project of a house for a family between dialogue,registration, memory, recognition and discovery, confirmation andsurprise. The main statement evokes the condition / availability of theproject as awareness of the act of drawing. It is about defending anarchitecture that welcomes and operation, another way of looking atthe world, in an attempt to provoke the intersection of the request,with a disciplinary and vocational purpose. Building a new way ofcommunicating - project - is based on the title of the work in threemovements: first, the circumstancial recognition of the ideologicalcommitment in the arrangement and description of the existing one.Secondly, it establishe a resource dimensions of the different states ofpermanence, seeking constancy in dialogue with the projection, spaceof reunion that provokes the synthesis of the projectual narrative in thereframing of a project for a house.Interactivity is constant in the sense in which one seeks theproposition, the project. The project makes the process condition ofdrawing between matter / collection and matter / projection. Designand drawing as an expectation of union. Organization of space, space/ house, space / project, also built by others, by all those who gather atthe time of creating, thinking this place, in any place.This dissertation, more than a project of architecture, is process andproject, drawing, fragmentary, inconstant, introspective, destined tosolve questions of personal identity, as Fernando Távora, label "to bearchitect: first of me, then of the others."
Description: A história da presente dissertação é pretexto para manifestar ummodo pessoal de entender arquitectura e, essencialmente, um modode a praticar. Este trabalho quer ser projecto, síntese, sentido crítico deconhecimento, investigação, escrita e desenho.Desafiados pela inquietação do fazer-projecto, procuramos ir deencontro a uma arquitectura comum que descobre através de umgesto essencial a beleza nas coisas simples. Ganha sentido enquantoestância onde a condição de vida, no dercurso do quotidiano, sepretende prolongar. Se esta declaração denuncia uma posição-par a umin(de-)terminável exteriorizar de um aprendizado em arquitectura, nãopodemos deixar de referir que a dissertação, enquanto circunstância(d)e experiência de vida, não seria possível sem se ter apreendido nosensinamentos de vários personagens. A dissertação é, "leitura, desenho,escrita, imagem, modelo; estudo bibliográfico, pesquisa de caso;percurso | estadia em espaço real que ensaia(m) o (re-)conhecimento de'materiais' de projecto pessoal; (es-)forçam uma síntese de pensamento| observação | conhecimento tendente à criação da estação pessoal queprojecta a resolução do problema 'o que é a arquitectura?'"A circunstância, na procura da síntese de conhecimentos, tem porfim, a problematização de um pequeno projecto de uma casa para umafamília entre o diálogo, registo, memória, reconhecimento e descoberta,confirmação e surpresa. O principal enunciado evoca a condição-disponibilidade do projectoenquanto notícia consciencializadora do acto de desenho. Trata-se dedefender uma arquitectura que acolhe um operar, uma outra forma deolhar o mundo, na tentativa de provocar a intersecção do vosso pedido,perante um propósito disciplinar e vocacional. Construir o novo modode comunicar - projecto - abriga-se sobre o título do trabalho em trêsmo(vi-)mentos: em primeira estância, o reconhecimento circunstancialdo compromisso ideológico na arrumação e descrição do existente. Osegundo, estabelece as dimensões de recurso dos diferentes estados depermanência, na procura de constâncias em diálogo com um terceiro,a projecção, espaço de reencontro que provoca a síntese da narrativaprojectual na resignificação de um projecto para uma casa.A inter-actividade é constante no sentido em que se procura aproposição, o projecto. O projecto torna o processo condição dedesenho entre matéria-recolha e matéria-projecção. Projecto e desenhoenquanto expectativa de reunião. Organizar espaço, espaço-e-casa, espaçoe-projecto, construídos também pelo(s) outro(s), por todos aqueles quese reúnem no momento de criar, pensar este lugar, (em) qualquer lugar.Este trabalho, mais do que um projecto-de-arquitectura, é processo eprojecto, desenho, fragmentário, inconstante, introspectivo, destinadoa resolver questões de identidade pessoal, como Fernando Távora,escreveria "ser arquiteto: primeiro de mim, depois, dos outros."
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/119051
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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