Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/112208
Author(s): Diogo Miguel Costa Monteiro
Title: Relatório de Estágio Profissional "Aprender a Ensinar, Ensinando a Aprender"
Issue Date: 2017-12-11
Abstract: The school placement represents one of the most important experiences forany student who aspires the teaching career. In the second year of theMaster's degree in Physical Education in primary and secondary education, atPorto's University Sport Faculty, the supervised teaching practice representsa key stage where the Student-Trainee faces reality, experiencing it in thefield. The application of the theory in practice causes a series of doubts andquestions that during the professional internship are discussed and exploredstimulating the development and constant knowledge. This journey ends withthe elaboration of the internship report. In this document, the experiences andconsiderations of the practice teaching are described during the year of theinternship in Gaia's College on the academic year of 2016/2017. Thisdocument is organized in five chapters: (1) Introduction, which describes thecharacterization of the Professional Internship and its main purposes; (2)Personal Context where it's exposed a brief presentation of the Student-Trainee, justifying its participation in this stage; (3) Institutional Framework inwhich it's characterized the environment, context of this year and theinternship center and students; (4) Operational Framework, which treats theareas of the Teaching and Learning Organization Management, theParticipation in school and the Relation with the coexistence in the workenvironment; (5) Conclusion, where the Professional Internship is reflectedand approached succinctly. Finally, the bibliographical references and theappendixes are presented.KEW-WORDS:
Description: O Estágio Profissional representa uma das mais importantes experiênciaspara qualquer estudante que aspira a docência. No segundo ano doMestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundárioda Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, a prática de ensinosupervisionada representa uma etapa onde o Estudante-Estagiário encara arealidade, vivenciando-a e experienciando-a no terreno. A aplicação da teoriana prática provoca uma série de dúvidas e questões, que durante o EstágioProfissional são discutidas e exploradas, estimulando o desenvolvimento eaprendizagem constante. O percurso termina com a elaboração do Relatóriode Estágio Profissional. Neste documento, são relatadas as experiências econsiderações da prática docente, durante o ano de estágio no Colégio deGaia, no ano letivo 2016/2017. O documento está organizado em cincocapítulos: (1) Introdução, onde é descrita a caracterização do EstágioProfissional e os principais propósitos da sua concretização; (2)Enquadramento Pessoal, onde está presente uma breve apresentação doEstudante-Estagiário, justificando a sua participação nesta etapa; (3)Enquadramento Institucional, onde se caracteriza o meio e o contexto desteano, o núcleo de estágio e os alunos; (4) Enquadramento Operacional, quetrata as áreas Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem, aParticipação na Escola e Relações com o Meio e o DesenvolvimentoProfissional; (5) Conclusão, onde o Estágio Profissional é refletido eabordado sucintamente. Por fim, são apresentadas as ReferênciasBibliográficas e os Anexos.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 201925320
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/112208
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
268343.pdfRelatório de Estágio Profissional "Aprender a Ensinar, Ensinando a Aprender"2.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.