Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/112208
Author(s): Diogo Miguel Costa Monteiro
Title: Relatório de Estágio Profissional "Aprender a Ensinar, Ensinando a Aprender"
Issue Date: 2017-12-11
Abstract: The school placement represents one of the most important experiences for any student who aspires the teaching career. In the second year of the Master's degree in Physical Education in primary and secondary education, at Porto's University Sport Faculty, the supervised teaching practice represents a key stage where the Student-Trainee faces reality, experiencing it in the field. The application of the theory in practice causes a series of doubts and questions that during the professional internship are discussed and explored stimulating the development and constant knowledge. This journey ends with the elaboration of the internship report. In this document, the experiences and considerations of the practice teaching are described during the year of the internship in Gaia's College on the academic year of 2016/2017. This document is organized in five chapters: (1) Introduction, which describes the characterization of the Professional Internship and its main purposes; (2) Personal Context where it's exposed a brief presentation of the Student- Trainee, justifying its participation in this stage; (3) Institutional Framework in which it's characterized the environment, context of this year and the internship center and students; (4) Operational Framework, which treats the areas of the Teaching and Learning Organization Management, the Participation in school and the Relation with the coexistence in the work environment; (5) Conclusion, where the Professional Internship is reflected and approached succinctly. Finally, the bibliographical references and the appendixes are presented. KEW-WORDS:
Description: O Estágio Profissional representa uma das mais importantes experiências para qualquer estudante que aspira a docência. No segundo ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, a prática de ensino supervisionada representa uma etapa onde o Estudante-Estagiário encara a realidade, vivenciando-a e experienciando-a no terreno. A aplicação da teoria na prática provoca uma série de dúvidas e questões, que durante o Estágio Profissional são discutidas e exploradas, estimulando o desenvolvimento e aprendizagem constante. O percurso termina com a elaboração do Relatório de Estágio Profissional. Neste documento, são relatadas as experiências e considerações da prática docente, durante o ano de estágio no Colégio de Gaia, no ano letivo 2016/2017. O documento está organizado em cinco capítulos: (1) Introdução, onde é descrita a caracterização do Estágio Profissional e os principais propósitos da sua concretização; (2) Enquadramento Pessoal, onde está presente uma breve apresentação do Estudante-Estagiário, justificando a sua participação nesta etapa; (3) Enquadramento Institucional, onde se caracteriza o meio e o contexto deste ano, o núcleo de estágio e os alunos; (4) Enquadramento Operacional, que trata as áreas Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem, a Participação na Escola e Relações com o Meio e o Desenvolvimento Profissional; (5) Conclusão, onde o Estágio Profissional é refletido e abordado sucintamente. Por fim, são apresentadas as Referências Bibliográficas e os Anexos.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 201925320
URI: https://hdl.handle.net/10216/112208
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
268343.pdfRelatório de Estágio Profissional "Aprender a Ensinar, Ensinando a Aprender"2.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.