Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/112115
Author(s): Parente, Cristina
Gunes, Alexandra
Marcos, Vanessa
Title: Perfis de empreendedorismo social: pistas de reflexão a partir de organizações do terceiro sector nacionais
Issue Date: 2012
Abstract: Social entrepreneurship has emerged in international theoretical debates since the late 1990s andencompasses a conceptual diversity set forth by the Anglo-Saxon school, by the European and LatinAmerican Schools of thought. Our analytical model was defined on the basis of these differentapproaches to social entrepreneurship and it takes the social entrepreneurship profiles in third sectororganizations in Portugal as the independent variable. Also in our classification variables, we assumemanagement models (management of people, of financial resources and of social capital) and modelsof work organization (centralized, by delegation, collaborative and team work) as the explainingdependent variables.The results obtained draw on empirical data gathered with a survey to 89 third sector organizations inPortugal carried out between May and July 2011. The survey involved the administration of aquestionnaire to managers of these organizations. The information collected involved a combinedmultivariate analysis with the use of hierarchical cluster analysis (as an exploratory technique).The results of the data analysis point to the hybrid nature of social entrepreneurship profiles in thePortuguese third sector. According to the classification defined in our research study, no singleorganization positively scored in all the indicators selected. Thus, 15 organizations were classifiedwith a low level profile of social entrepreneurship. We also highlight the predominance of moderatelevel profiles of economic entrepreneurship (52), followed by high level profiles of economic andmanagement and/or organizational entrepreneurship
Description: A temática do empreendedorismo social emergiu nos debates teóricos internacionais na década de 90do século XX, sendo alvo de uma diversidade conceptual, alimentada quer pelos contributos dasabordagens anglo-saxónicas quer das escolas que marcam o contexto europeu e latino-americano.Atendendo a estas diferentes abordagens ao empreendedorismo social, construímos um modeloanalítico que apresenta como variável independente os perfis de empreendedorismo social emorganizações do terceiro setor em Portugal, retendo como variáveis dependentes explicativas osmodelos de gestão (financeiros, de pessoas e do capital social) e os modelos de organização dotrabalho (controlo, delegação e níveis de participação, coordenação do trabalho e trabalho em equipa).Os resultados obtidos baseiam-se num inquérito por questionário aplicado aos dirigentes de 89organizações do terceiro setor português entre maio e julho de 2011. As informações recolhidas foramalvo de análise multivariada combinatória, com recurso à análise de clusters hierárquica (comotécnica exploratória). A análise dos dados permitiu-nos concluir que as organizações do terceiro setortendem a manifestar uma natureza híbrida dos perfis de empreendedorismo social, não se encontrandoorganizações que pontuem positivamente em todos os indicadores selecionados. Neste sentido, 15organizações apresentam um perfil baixo de empreendedorismo social. Destacamos, ainda, apredominância de perfis de expressão moderada de empreendedorismo económico (52), seguidas dosperfis com forte expressão de empreendedorismo económico e gestionários e/ou organizacional (22).
Subject: Ciências sociais
Social sciences
Scientific areas: Ciências sociais
Social sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/112115
Source: Sociedade, crise e reconfigurações: atas do VII congresso português de sociologia
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional

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