Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/112065
Author(s): Santos, Paulo Jorge
Title: Em busca da narrativa perdida: desenvolvimento pessoal e social na modernidade tardia
Issue Date: 2017
Abstract: As modern societies became increasingly more complex and diversified, the major cultural narratives inwhich social relations were anchored gradually lost their power to assemble. This estrangement fromtraditional canons has deeply shaken the sense of identity of a very significant number of people, whorelated closely to the social positions they occupied in their communities of origin. Late Modernity, inwhich the self has become the centre of experience, is not an essence we can delimit, but rather a fluid,multiple, relational, and dialogical project. It is intimately related with cultural communities who sharespecific meanings and enable their members to confer a degree of coherence and meaning to theirexistence. One of the most promising and interesting models of psychological development takes thenarrative as its core matrix to organise the meanings individuals build around their experiences. Thispaper intends to describe how the process of building and rebuilding narratives can shape theconceptual framework of reference for personal and social development in contemporary societies.
Description: À medida que as sociedades modernas se tornaram progressivamente mais complexas e diferenciadas,as grandes narrativas culturais que alicerçavam o funcionamento social começaram a perder o seupoder aglutinador. Este afastamento dos cânones tradicionais abalou profundamente o sentido deidentidade de um número muito significativo de pessoas que, em larga medida, se relacionavaestreitamente com as posições sociais que ocupavam nas suas comunidades de origem. Namodernidade tardia em que vivemos o self é, não tanto uma essência passível de delimitação, mas maisum projeto fluido, múltiplo, relacional e dialógico, intimamente relacionado com comunidades culturaisque partilham determinados significados e que possibilitam aos seus membros conferir uma certacoerência e sentido à sua existência. Neste quadro, um dos mais promissores e interessantes modelosdo funcionamento psicológico consagra a narrativa como a matriz organizadora dos significados que osindivíduos constroem para a sua experiência. Neste artigo descrever-se-á de que forma é que oprocesso de construção e reconstrução de narrativas é suscetível de possibilitar um quadro conceptualde referência que permite articular o desenvolvimento pessoal e social no quadro das sociedadescontemporâneas.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: http://hdl.handle.net/10216/112065
Source: The overarching issues of the european space: society, economy and heritage in a scenario towards greater territorial cohesion = Grandes problemáticas do espaço europeu: sociedade, economia e património num cenário tendente a uma maior coesão territorial
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
267245.pdf585.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.