Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/110483
Author(s): Fardilha, Luís de Sá
Title: A retórica da citação na Imagem da Vida Cristã, de Frei Heitor Pinto
Issue Date: 2017
Abstract: Friar Heitor Pinto elaborated and had published his Imagemda vida cristã when the control of the reading and the censorship on the printedworks were accentuated, following the decisions taken by the Council of Trent. In1559, four years before the first edition of the First Part, the Bishop of CoimbraD. João Soares ordered the printing of the Index auctorum et librorum by Pope PaulIV, a clear sign of hardening against readings and authors considered appealableto corrupt the sound Catholic orthodoxy. In this context, the words in whichthe author renounces any originality in his text can easily be understood as bothan affirmation of fidelity to the approved doctrine of Sacred Scripture and theexcellent authors he quotes, as well as a prevention against possible charges offorcible recklessness. However, if we frame the recurrent use of the quotation - practiced in its most diverse forms - in the deeper roots of the spirituality thatthe work reflects, it becomes possible to argue that the option for the discourseof others by the Jerome friar is no more than a rhetorical representation of theindividual demotion imposed by the ideal of radical humility that persecutes. Thiswill be the rhetorical function that the almost obsessive quotation plays in a workin which the contemptus mundi is a core element of the ideal of Christian life thatthe author proposes.
Description: Frei Heitor Pinto elaborou e fez publicar a sua Imagem davida cristã quando o controlo da leitura e a censura sobre as obras impressas seacentuavam, na sequência das decisões tomadas pelo Concílio de Trento. Em 1559,quatro anos antes da edição princeps da Primeira Parte, o bispo de Coimbra D.João Soares fizera imprimir o Index auctorum et librorum do Papa Paulo IV, umclaro sinal de endurecimento contra leituras e autores considerados susceptíveisde corromper a sã ortodoxia católica. Neste contexto, as palavras em que o autorrenuncia a qualquer originalidade no seu texto poderão facilmente ser entendidastanto como uma afirmação de fidelidade à doutrina aprovada da Sagrada Escriturae dos excelentes autores que cita, quanto como uma prevenção contra eventuaisacusações de desvios forçosamente condenáveis. No entanto, se enquadrarmoso uso recorrente à citação praticada nas suas mais diversas formas nas raízesmais profundas da espiritualidade que a obra reflecte, torna-se possível defenderque a opção pelo discurso de outros feita pelo frade jerónimo não é mais do queuma representação retórica do rebaixamento individual imposto pelo ideal dehumildade radical que persegue. Esta será, assim, a função retórica que a citaçãoquase obsessiva desempenha numa obra em que o contemptus mundi constitui umelemento nuclear do ideal de vida cristã que o autor propõe.
Subject: Humanidades
Humanities
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/110483
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
248405.pdf102.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.