Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109974
Author(s): Diogo Filipe da Rocha Pinto
Title: Relatório de Estágio Profissionalizante nos sub15 e sub19 do Clube Desportivo Feirense: Reflexões sobre Liderança
Issue Date: 2017-10-25
Abstract: Inserted within the scope of the 2nd year Master's Degree in Sport for Children and Youngsters of the Faculty of Sport of the University of Porto, this internship report aims to describe in detail how the work done during the 2016/2017 season was carried out in the initiates and juniors of the Clube Desportivo Feirense.During the season, I had the opportunity to work in two different levels, first with the team of Initiates U-15 and in early January, after invitation from Mister Tiago Conde in the U-19 team of the Santa Maria da Feira club. Both teams were in the 1st division of the National Championship of the respective echelon.This report will demonstrate how this whole season has been held, what the proposed goals and activities have been for the team and the club, in order to evolve with each passing day. It will also aim to be a practical study on leadership in football.The fact that I was inserted in two different realities within the same club made me able to observe and analyze two different styles of leadership.Regardless of leadership style, it is concluded that leadership is a preponderant factor in a team's success. Both coaches with whom I had the opportunity to work refer that it is fundamental that the team '' follow '' the coach.Although the sports objectives of the team were not fulfilled, this stage was very rich in experiences and learning, allowing to deepen the topic of leadership in a more practical and empirical context and contributing to a growth in the professional practice of football coach.
Description: Inserido no âmbito do estágio do 2º ano do Mestrado em Desporto para Crianças e Jovens da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, este relatório de estágio tem como objetivo descrever de forma detalhada como se realizou todo o trabalho efetuado durante a temporada 2016/2017 nos iniciados e juniores do Clube Desportivo Feirense.Durante a época tive a oportunidade de trabalhar em dois escalões diferentes, primeiramente com a equipa de Iniciados Sub15 e no início de Janeiro, após convite do Mister Tiago Conde, na equipa Sub19 do clube de Santa Maria da Feira. Ambas as equipas se encontravam na 1ª divisão do Campeonato Nacional do respetivo escalão.Este relatório irá descrever como toda esta temporada foi realizada, quais os objetivos propostos e atividades realizadas em prol de uma equipa e de um clube, de forma a evoluir a cada dia que passava. Também terá como objetivo ser um estudo sobre a liderança no futebol.O facto de ter estado inserido em duas realidades diferentes, dentro do mesmo clube, permitiu-me observar e analisar dois estilos de liderança diferente.Independentemente do estilo preconizado a liderança é um fator preponderante no sucesso de uma equipa. Ambos os treinadores com quem tive a oportunidade de trabalhar referem que é fundamental que a equipa ''siga'' o treinador.Apesar dos objetivos desportivos da equipa não terem sido concretizados, este estágio foi muito rico em experiências e aprendizagens, permitindo-me aprofundar o tema da liderança num contexto mais prático e empírico e contribuindo para um crescimento na prática profissional de treinador de futebol.Palavras-Chave: Clube Desportivo Feirense, futebol, liderança
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
TID identifier: 201881080
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/109974
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
240361.pdfRelatório de Estágio Profissionalizante nos sub15 e sub19 do Clube Desportivo Feirense: Reflexões sobre Liderança3.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.