Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/106959
Author(s): Sara Sofia Correia Gomes
Title: O espaço pátio no edifício escolar. Evolução e reinvenção
Issue Date: 2017-07-13
Abstract: The nature of the courtyard has trancended time and the programsthat have been related to it. Although it was initially associated to thedomestic use of the courtyard house, througout time, the courtyardhas remained a structuring and aggregating element of the spacesthat underlie it, managing to evolve with architecture and reinventitself, satisfying the needs that the new themes generate and makingits delimitation the reason why it is a place endowed with virtue, in atransversality of architectural programs. The use of the courtyard instudy areas arose from the necessity to transpose the classroom andtake the outside as essential for the quality of the teaching, but alsofor health reasons, contradicting the paradigm of school building andcombining constructive processes with pedagogy, which allowed toensure the relevance of outer space in the intelectual developmentand to integrate it as part of the spaces intended for teaching. Thus,the design of the school building began to accompany and reflect thegrowing complexity of the program content, transforming thecourtyard into a place for socialization, but also for teaching. It is inthe French lycées where the courtyard becomes an integralconstituent of the organization and the development of the schoolspace, and on which the first Portuguese lyceums were based on, butalso the new typologies that have appeared later on. At the turn ofthe 21st century, the proliferation of several secondary schools inpoor conditions and the need to transform the teaching plans led tothe need to rethink the school space and rehabilitate it. Thereby, thecourtyard appears as the structuring and aggregating elemento of thenew solutions, affirming itself in the evolution and reinvention of theschool space.
Description: A essência do pátio tem transcendido o tempo e os programas a quetem sido relacionado. Embora inicialmente associado aos usosdomésticos da casa-pátio, o pátio tem permanecido, ao longo dotempo, um elemento estruturante e agregador dos espaços que lhesão subjacentes, conseguindo evoluir com a arquitetura e reinventarse,satisfazendo as necessidades que os novos temas vão gerando efazendo com que a sua limitação o torne num lugar dotado devirtude, numa transversalidade de programas arquitetónicos. Autilização do pátio nos espaços destinados ao ensino surgiu danecessidade de transpor a sala de aula e de assumir o exterior comoessencial para a qualidade do ensino, mas também por questões desalubridade, contrariando o paradigma das construções escolares eassociando os processos construtivos à pedagogia, o que permitiuafirmar pertinência do espaço exterior no desenvolvimentointelectual e integrá-lo como parte dos espaços destinados ao ensino.O desenho do edifício escolar começou, assim, a acompanhar e arefletir a crescente complexidade dos conteúdos programáticos,tornando o pátio num espaço destinado à socialização, mas tambémà aprendizagem. É nos lycées franceses onde este se torna parteintegrante da organização e do desenvolvimento do espaço escolar,e nos quais se basearam os primeiros liceus em Portugal, mastambém as novas tipologias que foram surgindo posteriormente. Àentrada do século XXI, a proliferação de várias escolas secundáriasem condições deficientes e a necessidade de transformar os planosde ensino conduziu à necessidade de repensar o espaço escolar,reabilitando-o. O pátio surge, deste modo, como o elementoestruturante e agregador de novas soluções, afirmando-se naevolução e reinvenção do espaço escolar.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/106959
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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