Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/106137
Author(s): Daniel Lima Almeida
Title: Tradição e Inovação: as tecnologias digitais no projecto do pavilhão Serpentine Gallery 2005
Issue Date: 2015-11-04
Abstract: Digital fabrication technologies offer us today a range of new possibilites that wereinconceivable approximately 30 years ago, when the computer was introduced introduced inarchitectural practice. From the extension of geometric possibilities to the exploration of newconstructive solutions, digital technologies challenge the traditional processes that have beenpresent in the construction area for several years. In this context, the growing interest inintegrating digital design and manufacturing tools in architecture inspire us to study and furtherunderstand the relationship between traditional and digital processes.The Serpentine Pavillion 2005, designed by Álvaro Siza and Eduardo Souto de Moura incollaboration with Cecil Balmond, from Arup, reflects the potential of a design process thatcombines two different approaches. The tradition approach, with great respect for the projectcontext and that praises the freedom of freehand drawing; and the technological innovationapproach, that seeks formal exploration and constructive efficiency. Being clear that thisdifferent approaches increased the gap between the design and construction phases, thisdissertation investigates the design process of the Serpentine pavilion 2005, from its conceptionto construction, with a focus on the understanding of the architects' role in a work where notechnical/project drawings were produced. For this, and since it is a work with not muchdocumentation, the author contacted Álvaro Siza and Eduardo Souto de Moura's offices, inorder to collect exclusive important information for the investigation.In order to achieve a more comprehensive understanding of this matter, this dissertationpresents a practical research, entirely related to the Serpentine pavilion 2005, aiming to analyzethe possibility of a closer relationship between the architect and the materialization of the work.As a conclusion, this dissertation shows that, through the use of digital technologies, is possibleto counteract the dispersed information assotiated to the traditional process in the architecturalpractice.
Description: As tecnologias de desenho e fabricação digital oferecem-nos hoje um leque de novaspossibilidades inconcebíveis aproximadamente há 30 anos atrás, quando o computador foiintroduzido na prática da arquitetura. Desde a expansão das possibilidades geométricas, àexploração de soluções construtivas inovadoras e a possibilidade de trabalho em rede, astecnologias digitais desafiam os processos e métodos tradicionais, presentes na área daconstrução há vários anos. Neste contexto, o crescente interesse na integração de ferramentasde desenho e manufaturação digital na arquitetura motivam um estudo e compreensão darelação entre os processos de projeto tradicionais e digitais, na prática arquitetónica.O pavilhão Serpentine Gallery 2005, da autoria dos arquitetos Álvaro Siza e Eduardo Soutode Moura, em colaboração com Cecil Balmond, da Arup, reflete o potencial de um processo deprojeto que combina duas distintas abordagens ao projeto. De um lado a tradição, aconsideração de "projeto" e a liberdade do desenho à mão livre e por outro a inovaçãotecnológica, a exploração formal e a eficiência construtiva. Sendo claro que as duas abordagensacentuaram uma visível separação entre fases do projeto, esta dissertação procura investigar oprocesso de projeto do pavilhão Serpentine 2005, desde a sua conceção à construção; comespecial foco na compreensão do papel do arquiteto numa obra onde nenhum desenho técnicofoi produzido. Para isso, e uma vez que se trata de uma obra pouco documentada e estudada,estabeleceu-se contacto com os gabinetes dos arquitetos Álvaro Siza e Eduardo Souto Mouracom o objetivo de angariar e coletar informação original e essencial para a investigação.Como aprofundamento do estudo, esta dissertação apresenta uma investigação prática,inteiramente relacionada com o pavilhão Serpentine Gallery 2005, com o objetivo de analisar apossibilidade de uma maior relação de proximidade entre o arquiteto e a materialização da obra.Assim, foi possível verificar que, através do uso das tecnologias digitais, é possível contrariar adispersão de informação verificada tradicionalmente.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/106137
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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