Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/98626
Author(s): Ana Maria Cunha Ribeiro dos Santos Ponces Camanho
M. C. Portela
Miguel Fernandes
Diogo Nóvoa de Faria Martins Borges
Title: BESP : benchmarking de escolas secundárias Portuguesas
Issue Date: 2009
Abstract: The BESP (Benchmarking Portuguese Secondary Schools) Website has been createdwithin a research project financed by FCT (Portuguese Foundation for Science andTechnology) and developed in cooperation between the Portuguese Catholic University inPorto, the IDMEC from the Faculty of Engineering of the University of Porto, and byINEGI. BESP is a benchmarking platform for secondary schools whose aim is to helpschools in their self and external evaluation. For that purpose, a set of key performanceindicators were developed in relation to which schools can, in real time, analyze theirperformance relative to other schools and analyze the evolution of their performance overtime. To the general public two main tools are available: one that allows the comparisonof a school with others in a given indicator, and another that allows the construction ofleague tables of schools based on criteria defined by the user. The indicators madeavailable at this level are built using public data concerning the results of students innational exams at the end of secondary education. Schools can also have access to anenlarged set of indicators, as long as they have registered in the website and have filled ina questionnaire to provide BESP with data that is not public.
Description: O website BESP (Benchmarking de Escolas Secundárias Portuguesas) foi criado no âmbito de um projecto de investigação financiado pela FCT, e desenvolvido em cooperação pela Universidade Católica do Porto, pelo IDMEC - pólo FEUP e pelo INEGI. OBESP é uma plataforma de benchmarking de escolas secundárias Portuguesas cujosobjectivos são servir de auxílio à avaliação interna e externa das escolas. Para isso, foramdesenvolvidos indicadores de desempenho relativamente aos quais as escolas podem, emtempo real, analisar o seu desempenho em termos comparativos com outras escolas, eanalisar a evolução observada em cada indicador ao longo do tempo e portanto ter umaideia do sentido da evolução do seu desempenho. Disponibiliza-se ao público em geral apossibilidade de comparar uma determinada escola com outras com base em indicadoresconstruídos utilizando dados de domínio público, nomeadamente os dados provenientesde resultados dos alunos em exames nacionais. Também é possível elaborar listasordenadas de escolas (rankings) com base em critérios parametrizáveis pelo utilizador.As escolas podem ter acesso a um conjunto mais alargado de indicadores, o que requerum registo prévio na plataforma e o preenchimento de um questionário on-line parafornecer dados de domínio não público.
Subject: Investigação operacional, Outras ciências da engenharia e tecnologias
Operations research, Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/98626
Source: IO2009 - 14º Congresso da APDIO
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FEUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60961.pdf
  Restricted Access
319.25 kBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.