Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/98065
Author(s): Mariana Leonor Rodrigues Barreira
Title: Percorrendo um projecto para um caminho - ampliação da sede dos Escuteiros Lac-Bleu, La Tour-de-Peilz, Suiça
Issue Date: 2015-11-02
Abstract: The project exercise involves two distinct parts: the recognition study of its circumstancesand the intervening part, which takes place in a later stage, although it is subject to modificationsdepending on the preexistences.Architecture studies the organization and planning of the space adressing the functions,routines and the commuting of the man. However, it is possible to find certain logics ofappropriation of the space in fields that do not directly link to this doctrine, such as it isthe present case study of scouting - in which the will to intervene in the space, namelythe natural one, obeys rituals and traditions that are subject to fixed and coherent rules.Moreover, scouting finds within its methodology a construction technique that allows fora temporary stay in an area and functional and recreational interaction with nature: thepioneerism.The development of a project for a scouting client involves an approximation of its visionof the natural space and of its ways to interact. The intervention on a terrain with theseguide lines, with the goal to construct a new building for a class of the scouting groupLac-Bleu de La Tour-de-Peilz, led to a careful study of all the scales of the project. Startingfrom a scale 1/1000, followed by a more distant impression with a scale 1/25000, tothen the focus on the building at the scale 1/50, and finally, test a prototype at scale 1/1.Along the process, questions are posed related to the first gesture of the terrain, the ephemeralityof scouting, the importance of the user activities and of the cultural heritage ofthe country, the technology applied under the context of the contruction traditions, andthe experimental actions of the body in the production of something like craftwork. Thestudy and the deliberation on these questions provides the guidance and responses to theproject, whose practical and theoretical development take place in parallel.The making of the present dissertation has been constrained by the journey, the personalcontact with the scouting client, the experiments that have been memorized and thosethat were performed to test theories, as well as by the academic and professional architectonicreferences. This dissertation translates into a product that hopes to be workedon again, in view of a final result. In other words, it is the road of all of the analysis of awork that aims to construct a new lecture room for scouts.
Description: O exercício do projecto envolve duas partes distintas: o estudo de reconhecimento dascircunstâncias que o envolvem e a parte interventiva, que se realiza numa fase posteriormas está sujeita a alterações conforme o aprofundamento das preexistências.A arquitectura estuda a organização e planeamento do espaço perante as funções, rotinase movimentos do homem. Mas é possível encontrar lógicas de apropriação do espaçonoutras áreas que não se ligam directamente a esta disciplina, como é o caso em estudodo escutismo - cuja vontade de intervenção no espaço, nomeadamente o natural, obedecea rituais e tradições sujeitos à regra e coerência de uso. Além disso, o escutismo encontrana sua metodologia uma técnica de construção que permite a fixação temporária numadeterminada área e interacção funcional e recreativa com a natureza: o pioneirismo.Projectar para um cliente escuteiro envolve uma aproximação da sua visão do espaçonatural e dos seus meios de interacção. Intervir num terreno sob esta direcção com o propósitode construir um novo edifício para uma turma do grupo escuteiro Lac-Bleu de LaTour-de-Peilz, levou a um estudo ponderado sobre todas as escalas do projecto. Desde aescala 1/1000 passando por um afastamento até à escala 1/25000, para de novo assentarno edifício à escala 1/50 e finalmente testar uma parte à escala 1/1.Ao longo do processo, levantam-se questões relativas ao primeiro gesto no terreno, à efemeridadeda técnica do escutismo, à importância das actividades do usuário e da herançacultural do país onde se insere, à tecnologia aplicada sob o contexto de tradição construtivae à prática experimental do corpo na produção de algo como artesanato.O estudo e reflexão destas questões fornece orientação e resposta ao projecto que se desenvolvede forma prática em paralelo com a teórica.A viagem, o contacto com o cliente, as experiências retidas na memória e as novas realizadaspara a comprovação de teorias, além das referências arquitectónicas académicas eprofissionais, condicionaram o desenrolar da presente dissertação. Esta traduz-se numproduto, que espera voltar a ser trabalhado para uma resposta final. É então, o percorrerde toda a análise de um trabalho que almeja construir uma nova sala de aulas para os escuteiros.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/98065
Document Type: Dissertação
Rights: restrictedAccess
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