Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/95653
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAntónio José Marques
dc.creatorCristina Queirós
dc.creatorNuno Rocha
dc.creatorJoana Alves
dc.date.accessioned2019-02-02T02:07:56Z-
dc.date.available2019-02-02T02:07:56Z-
dc.date.issued2006
dc.identifier.othersigarra:83765
dc.identifier.urihttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/95653-
dc.descriptionPretendeu-se verificar o impacto de um programa de reabilitação cognitiva com recurso à Realidade Virtual e à Integrated Psychological Therapy (IPT), na melhoria das competências cognitivas de pessoas com esquizofrenia. Para tal, 14 participantes com diagnóstico de esquizofrenia participaram durante 9 meses num programa de reabilitação cognitiva, abrangendo este uma intervenção individual com recurso à realidade virtual e uma intervenção em grupo assente no modelo do IPT de Brenner (1994). Através de uma metodologia de pré e pós-teste (usando o Wisconsin Card Sorting Test, sub- testes da WAIS-III, Stroop Test e The Subjective Scale to Investigate Cognition in Schizophrenia), os resultados demonstraram a existência de diferenças significativas (p<0.05) entre o pré-teste e o pós-teste nas dimensões cognitivas avaliadas, apontando para a potencialidade da utilização de tecnologia de realidade virtual e do recurso ao IPT na promoção das competências cognitivas de pessoas com esquizofrenia.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to verify the impact of a Cognitive Rehabilitation Program (using Virtual Reality and Integrated Psychological Therapy -IPT) on the development of cognitive competencies in people with schizophrenia. In this context, 14 participants, with schizophrenia diagnostic, took part in a 9 month Cognitive Rehabilitation Program. This program includes an individual intervention using virtual reality, and a group intervention methodologically based in the Brenner's IPT model (1994). In order to assess the program impact it was applied (pre and post) the Wisconsin Card Sorting Test, some sub-tests of WAIS-III, Stroop Test, and The Subjective Scale to Investigate Cognition in Schizophrenia. Results identified significant differences (p<0.05) between pre and post tests in the subjective and objective assessed cognitive dimensions. The results point out that virtual reality technology and IPT may be a significant resource and intervention methodology in the promotion of cognitive competencies in people with psychiatric disabilities.
dc.language.isopor
dc.rightsrestrictedAccess
dc.subjectPsicologia clínica, Psicologia
dc.subjectClinical psychology, Psychology
dc.titleRealidade virtual e integrated psychological therapy na reabilitação cognitiva de pessoas com esquizofrenia
dc.typeArtigo em Revista Científica Nacional
dc.contributor.uportoFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
dc.subject.fosCiências sociais::Psicologia
dc.subject.fosSocial sciences::Psychology
Appears in Collections:FPCEUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
83765.pdf
  Restricted Access
2.28 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.