Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/90692
Author(s): Milton Humberto Santos do Paço
Title: A linha do Corgo revisitada: o significado do traçado desativado entre Régua e Chaves
Issue Date: 2016-11-04
Abstract: Before the development of cattle herding and farming, all humans were nomads. Spatial dislocation has always been an implicit activity to the human condition, from the earliest times to the present day.In order to increasingly facilitate the dislocation of people and goods, the formation of paths, roads and other transport routes began to arise. With the progressive stabilization of route layouts and the evolution of transportation systems, the movement of people and the travelled distances increased, resulting in the need for developing overnight accommodations, promoting the relationship and stabilization between route layouts and urban settlement.The competition between transportation means and services led to a growing reorganization of the travel system. In Portugal, the continuous reorganization of the travel system ended up potentiating the use of road transport in detriment of rail transport. This policy led to the closure of the majority of narrow-gauge railways, especially in areas with low population density. The area under study in the scope of this work is representative of this type of railways which, in the meantime, have been deactivated.The Corgo Line, which connects the Douro Line to Chaves, is the object of study of this dissertation. The linear space that is defined by the deactivated Corgo Line railway, which is nowadays used for different purposes, seems to be in disagreement with the surrounding built environment, due to the deactivation of railways and subsequent closure of railway stations. This did not happen before the referred deactivation.This work is intended to reflect on the territory that is occupied by the Corgo Line while taking into account the current circumstances. The aim is to create a methodology that seeks further knowledge on that specific territory in order to assist policy decisions and the wishes of the population.
Description: Antes do desenvolvimento da agricultura e da criação de gado todos os seres humanos eram nómadas. A deslocação no espaço foi sempre uma actividade implícita à condição humana, desde os primórdios até à actualidade. Para facilitar, cada vez mais, as deslocações de pessoas e bens surgem caminhos, estradas e outras vias. Com a crescente estabilização dos traçados e evolução dos meios de transporte, o movimento das pessoas e as distâncias percorridas aumentaram, surgindo a necessidade de criar espaços de pernoita promovendo a relação e estabilização do traçado com o assentamento urbano.A concorrência entre os transportes obrigou a uma crescente reorganização do sistema de deslocações. Em Portugal, as sucessivas reorganizações potenciaram a utilização do transporte rodoviário em detrimento do transporte ferroviário. Principalmente nos espaços com menor densidade populacional, essa escolha política teve como consequência o encerramento da maioria dos traçados ferroviários de bitola reduzida. O espaço em estudo é representativo desse tipo de traçados ferroviários que, entretanto, foram desactivados.A Linha do Corgo, que liga a Linha do Douro a Chaves, é o objecto de estudo da presente dissertação. Este espaço-canal, agora com várias utilizações ou expectante, parece estar em rotura com o espaço edificado, devido ao enceramento das estações e à eliminação de troços, outrora, isso não sucedia.O trabalho realizado pretende reflectir sobre o território ocupado pela Linha do Corgo, tendo em conta as circunstâncias actuais com o objectivo de criar uma metodologia de análise que procure um novo conhecimento sobre aquele território no sentido de dar resposta a decisões políticas e aos desejos da população.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202378667
URI: https://hdl.handle.net/10216/90692
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
172841.pdfA linha do Corgo revisitada: o significado do traçado desativado entre Régua e Chaves219.76 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.