Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/90593
Author(s): Carolina Catarino Gomes
Title: Die Farbige Stadt - Utopia, cor e socialismo na obra de Bruno Taut
Issue Date: 2016-11-03
Abstract: Bruno Taut worked in a time that was marked by different theories and definitions of a new architecture, and he understood the importance of dealing with, and challenging them. He overcame the experiences of war through expressionist musings and began dealing with social construction in a conscious and committed way.Master of colourful architecture, established his position in social architecture through a link between tradition and modernity. His expressionist writings explore the spirituality of architecture in utopian visions that look for solutions to a fragile society damaged by the war. The dichotomy between utopia and social housing has the same ambition - the creation of a healthy society in community with the nature.He presented himself as a modern architect, who wished to go beyond architectural terminology, and find meaning in everything.In his book Architekturlehre (1936) Taut explains that the various elements in a façade may be in the proper position even if not scientifically positioned. To Bruno Taut, this scientific accuracy is not enough. Indeed according to Taut, even if everything does work this does not make somewhere inhabitable. To become inhabitable - a home or a place - we need to conceive proportions. For Taut, proportions are consciously perceived and not universally visible. They pass through both the construction process and the individual experiences.Taut believed that the idea of proportion was something that provides a unity to every detail, and he achieved it through his designs in the 1920s in Berlin.The lessons that we take from Bruno Taut's life and work serve as the basis for our understanding of a pre-existing - Gartenstadt Falkenberg - and help us to find a leitmotif throughout our project decisions today.
Description: Bruno Taut pertenceu a uma era marcada por diferentes teorias sobre a nova arquitectura e entendeu a importância de lidar com elas. Superou a experiência da guerra em visões expressionistas e encarou a construção social de maneira consciente e empenhada.Mestre construtor da cor, a sua arquitectura apresenta um diálogo entre a tradição e a modernidade. Os seus escritos expressionistas exploram a espiritualidade da arquitectura em visões utópicas que procuram solucionar o problema de uma sociedade precária vinda da guerra. Em Taut, a dicotomia entre realidade e utopia têm a mesma ambição: a procura de ideais para uma comunidade em comunhão com a natureza.Bruno Taut apresenta-se como um arquitecto moderno que desejou ir para além da terminologia e encontrar um significado para tudo.No seu livro Architekturlehre (1936) explica que, os vários elementos numa fachada podem estar na posição correcta mesmo que não estejam cientificamente posicionados. A precisão científica - ou chamemos-lhe funcional - não era suficiente. Mesmo que tudo funcione (diz Taut) não significa que seja habitável. Para o tornarmos habitável - a casa ou o lugar - necessitamos de conceber proporções. Segundo Taut, estas proporções são conscientemente sentidas e não visíveis - passam pela construção e passam pela vivência das pessoas no lugar.No seu extremo, a proporção devia ser algo que se ajusta como um todo em cada detalhe numa unidade, uma ideia que consegui realizar nos seus projectos nos anos 20 em Berlim.A lição que retiramos da vida e obra de Bruno Taut serve de base para a compreensão de uma pré-existência - a cidade jardim-de Falkenberg- e encontrar um fio condutor nas decisões de projecto hoje.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202376494
URI: https://hdl.handle.net/10216/90593
Document Type: Dissertação
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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